De tegenhanger van een gynaecoloog is een androloog. Andrologie is het geneeskundig specialisme voor ziekten en aandoeningen bij mannen.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Nog niet eerder van gehoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus, prima antwoord:
http://berufe.nationaleberoepengids.nl/Andrologen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mr. Tomaat ; dat je er - als man - nog nooit van gehoord hebt is logisch : er werken in het ziekenhuis geen andrologen op de afdeling andrologie. Dat zijn gewoon urologen -de eerste halte voor problemen aan de voortplantingsorganen, ook bij mannen - met eventueel - maar niet per se - een specialisatie in andrologie. Maar "de mannenarts" is geen "beroep" zoals gynaecoloog dat is. Taalkundig is het antwoord helemaal juist, in de praktijk echter wordt het in die vorm eigenlijk niet gebruikt. De tegenhanger van de vrouwenarts is voor mannen toch écht de uroloog.

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je de uroloog bedoelt. Deze is een specialist op het gebied van het mannelijke geslachtsorgaan, maar ook op het gebied van urinewegen.
Vrouwen kunnen ook naar de uroloog gaan voor problemen aan hun urinewegen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
De Uroloog is er voor mannen en vrouwen @Superlama dus geen specialist voor de man.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een androloog is een specialisatie die onder de urologie valt, dus het is niet fout, alleen is amadea exacter ;-)
ronron1212
8 jaar geleden
@Sebas86 http://www.uzleuven.be/endocrinologie/andrologie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben het niet geheel eens met jullie redenatie. Naar mijn mening wordt er namelijk gevraagd: ‘Wie is de expert voor aandoeningen van het mannelijke geslachtsorgaan?’ en niet ‘Welke arts ziet enkel mannen?’. Als ik naar de huisarts ga met problemen in die regio, dan zal hij mij toch doorsturen naar een uroloog en niet naar een androloog. Een androloog is inderdaad specifiek voor mannen, maar deze focust zich meer op de hormonale aandoeningen, zoals heel mooi beschreven is op de pagina die je zelf aanhaalt @ronron1212.
Dat een uroloog zowel mannen als vrouwen behandelt, doet niks af aan zijn expertise op het gebied van het mannelijk geslachtsorgaan (fertiliteit en seksualiteit is weer een ander verhaal).
Kankers in de genitale regio (teelbalkankers, peniskankers), eventuele trauma aan de geslachtsorganen, operatieve ingrepen, de prostaat, niet ingedaalde teelballen bij jongens, spataderen, enz. Al deze dingen worden gedaan door de uroloog en niet door de androloog. Een androloog houdt zich meer bezig met dingen zoals (on)vruchtbaarheid, seksuele klachten zoals bijvoorbeeld erectieproblemen, hormonale afwijkingen zoals hypogonadisme. Maar urologen houden zich ook vaak bezig met deze aandoeningen, zeker in het begin. Als zij deze specifieke problemen niet verder kunnen behandelen, vaak dan pas komt een androloog in het spel. Andrologie is een zeer gespecialiseerd beroep en andrologen zal je ook niet in veel medische centra gaan vinden. Urologen daarentegen wel, en zoals ik reeds zei is dit toch echt de expert op het algemene gebied van de mannelijke geslachtsorganen, en niet de androloog.
Dus als je zegt @sebas86 dat amadea specifieker is dan ben ik dat ook niet met je eens. Als je zegt dat een androloog de arts is voor mannen dan laat je zeker 70% van de ziektebeelden die mannen ontwikkelen aan hun geslachtsorganen buiten beschouwing en dan denk ik dat het er in de meeste gevallen niet positief uit gaat zien voor de patiënten.
ronron1212
8 jaar geleden
http://www.allesoverseks.be/themas/lichaam/naar-de-dokter/meisje/wat-doet-een-gynaecoloog
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat dit een zeer summiere weergave is van het vakgebied van een gynaecoloog. Maar wat wil je precies hiermee zeggen? Als ik dan kijk met de topics die aangehaald worden: Ontstekingen mannelijke geslachtsorganen --> uroloog
Sterilisatie --> uroloog
Behandeling van kanker --> uroloog (in een multidisciplinaire setting) En de vruchtbaarheidsproblemen zullen in een multidisciplinaire kliniek worden bekeken, met inderdaad een androloog, maar de rest van de aandoeningen worden bij het mannelijk equivalent door de uroloog behandeld en niet door de androloog. En als we dan bijvoorbeeld kijken op de website van het universitaire ziekenhuis van Antwerpen: http://www.uza.be/over-de-dienst-urologie - De dienst urologie van het UZA is ook gespecialiseerd in de behandeling van neurologische blaasstoornissen, urologische kankers en andrologie. En ook bij het erasmus UMC zien we dat de andrologie onder de poli urologie valt en maar zeer beperkt is in ziekteaanbod. http://www.erasmusmc.nl/urologie/patientenzorgvolwassenen/Polikliniek/Poliandro/257279/
ronron1212
8 jaar geleden
Een uroloog is dus niet de tegenhanger van een gynaecoloog
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag is hoe heet deze arts voor mannen, zoals denk ik goed beargumenteerd is dit de uroloog.
ronron1212
8 jaar geleden
Antwoord nee dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In theorie / taalkundig opzicht klopt het antwoord van Amadea ; in de praktijk echter worden mannen met vergelijkbare problemen in die regio doorverwezen naar de uroloog. Ik heb nog nooit in een ziekenhuis het bordje "androloog" zien hangen. Jullie wel ??
In het beste geval spreek je van urologen met als specialisatie andrologie, maar niemand gaat "naar de androloog" . Dit antwoord is dus gewoon juist.