Hoe ontstaan periode's van slapeloosheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht heeft het in jouw geval iets te maken met het verhaal over de vriend van je ouders ( wild guess )

Het beste antwoord

Slapeloosheid is erg lastig en vooral als je er bij stilstaat dan val je zeker niet in slaap...maar makkelijk gezegd als je in bed ligt te draaien ga je vanzelf nadenken.
jaloers ben ik ook op mensen die de knop om kunnen zetten en hun zorgen op het nachtkastje kunnen leggen!
periodes van slapeloosheid ontstaan vaak na een moeilijke periode in je leven of door extreme drukte of stress..probeer niet aan de slaaptabletten te gaan want die helpen maar heel kort ( 14 dagen en daarna ben je afhankeleijk en denk je dat je zonder niet meer in kunt slapen!!!!!!) helaas uit eigen ervaring geleerd.
als alternatief had ik coffea d3 gekregen maar dit is niet meer te koop.
drink rustgevende thee, neem geen duche voor het naar bed gaan want daar wordt je juist wakkerder van.
ik heb de tv op sleeptimer staan op een nederlandstalige zender en val al luisterend in slaap.
als je een typoe bent die een boek in 1 keer uit wil lezen dan niet lezen in bed, anders kun je een boekje met niet te inspannende inhoud lezen..gewoon een paar bladzijdes en dan dichtdoen.
en als je dan gaat liggen denk dan aan leuke dingen die je gedaan hebt of nog gaat doen...probeer je zorgen te negeren door steeds opnieuw weer aan juist dat leuke te denken...druk die zorgen aan de kant.

succes en hopend op een goede nachtrust!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

het kan een depressie zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 klopt, slapeloosheid kan het begin van een depressie zijn; maar is natuurlijk niet altijd zo. Veel aan je hoofd hebben doet je nachtrust ook niet echt goed.
Stress kan veel met je doen je hoofd die almaar blijft malen en malen en niet tot rust kan komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan allerlei aanleidingen hebben, van een periode van stress, ziekte of veranderingen in je dagritme door ander werk of problemen in de gezinssituatie.

Nadeel van het eenmaal doorbreken van een slaappatroon, is dat het heel lang kan duren voor je weer een 'nieuw' patroon hebt ontwikkeld. In sommige ernstige gevallen kan het dan noodzakelijk zijn daar tijdelijk hulp bij te vragen van de huisarts (een middeltje om in te slapen bijvoorbeeld), maar vermoedelijk heb je net zo veel succes als je probeert het zelf weer aan te pakken.

En dat betekent, heel ouderwets : op tijd, en op een VASTE tijd naar bed en er weer uit, onafhankelijk van hoeveel slaap je gehad hebt. Een vast avondritueel dat niet te vermoeiend is maar een duidelijke voorbereiding voor de nacht is. Niet na acht uur 's avonds eten of alcohol drinken of intensief bezig zijn. Op een gegeven moment komt het ritme dan vanzelf weer terug, en kun je misschien weer wat de teugels laten vieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, inderdaad proberen zelf op te lossen, maar als het echt een probleem blijft, naar de huisarts.
slapeloosheid is niets anders dan wakker zijn... De meeste mensen zijn de hele dag slapeloos... Dan hebben mensen wat beters te doen dan slapen...

die periodes die jij in de nacht kenmerkt als slapeloosheid, dat is ook zo´n periode dat je iets beters denkt te moeten doen dan slapen, zoals malen, piekeren, problemen te voorschijn halen en proberen op te lossen, zorgen maken...

als je de tijd die je ´s nachts wakker bent, gebruikt voor iets wat werkelijk nodig is en je wat ook nog plezier schenkt, zou je het niet kenmerken als slapeloosheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens zal toch moeten slapen, anders worden we ziek, leuk hoor een hobby gaan beoefenen 's nachts en bedenken dat het nuttige tijd is, maar als je er om 7 uur weer uit moet is er weinig nuttig aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@nelly3 natuurlijk moeten we 'snachts slapen... en miet liggen te slapelozen...
maar als je dan toch niet slaapt, kun je beter wat goeds doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deva, je hebt slaap nodig om te kunnen functioneren. Als je een keer een nachtje slecht slaapt is er niks op tegen om dan maar je bed uit te gaan en de tijd aangenaam door te brengen. Het gaat hier om een periode van slapeloosheid; dat kan iemand bijna tot waanzin drijven.
Kortom je geeft een belachelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het toch een heel waardevol antwoord!
Het is zonde van mijn nachtrust om te liggen malen en piekeren enz enz..
En die wakkere tijd kan ik dan beter besteden met 'fun' dingen.. Alleen jammer dat mijn vriend dan soms wel slaapt!
Dat is zeg maar een gemiste kans;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is toch geen antwoord op de vraag "waar komen periodes van slapeloosheid vandaan"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De slapeloosheid komt door het malen en piekeren!
dus is het wel een antwoord op mijn vraag;-)