Vuil/uitwerpselen in wondjes: tetanus?

Vanmiddag ben ik een lekker eindje gaan hardlopen, daarvoor nog even mijn benen bijgewerkt met een scheermesje (blote benen onder mijn broek uit), nu snijd ik mezelf 9/10 keer met scheren en prikt het sowieso (misschien kleine snijwondjes waar geen bloed uit komt).

Toen ik ging hardlopen ben ik door een natuurgebied gewandeld. Het was erg drasserig (modder) en er lopen daar ook dieren los (koeien ofzo). Nu kan het zijn dat ik, behalve in de modder, ook in de uitwerpselen van die dieren ben gaan staan. Toen ik het gebied uit was, bleek ik nogal veel vuil op mijn benen te hebben gekregen.

Ik ben nu een paar dagen 19, werkt mijn tetanusinjectie nog? En zo nee: is het nodig om een nieuwe te halen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Rieneke1
8 jaar geleden
Bij zulke kleine oppervlakkige wondjes zou ik me niet druk maken. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/23947-wanneer-een-tetanusvaccinatie.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan nooit kwaad om dit soort oppervlakkige wondjes (als het geen schaafwondjes zijn) wat te bedruppelen met een watje met betadine, polvidonjood, ouderwetse jodium... het werkt allemaal wel wat preventief. Dit is nog tot circa 6 uur na het ontstaan van de wondjes zinvol!
erotisi
8 jaar geleden
De tetanusbacterie plant zich voort zonder zuurstof. Als er zuurstof bijkomt, gaat de bacterie dood. Een wond moet dus diep zijn om te kunnen overleven. Dit is de reden dat er bij oppervlakkige schaafwonden geen vaccinatie hoeft worden gegeven.
Bij de volgende wonden moet een vaccinatie overwogen worden:
Bij een vieze wond
beet van een dier
de omstandiheden waar de wond is ontstaan. In een schone keuken geeft een diepe wond minder kans op besmetting dan een klein sneetje van een vies zakmes.
de behandeling van de wond, een wond die meteen goed schoongemaakt is, geeft ook minder kans op besmetting dan een wond waar niks aan gedaan is.
wanneer iemand voor het laatst is gevaccineerd. Is dit korter dan 10 jaar geleden, dan is er geen vaccinatie nodig. Is dit langer dan 10 jaar geleden dan is één vaccinatie nodig.

Antwoorden (1)

Nee, je hoeft je geen zorgen te maken.
Ten eerste is tetanus veel zeldzamer dan vaak gedacht wordt. In Nederland komt het per jaar ongeveer 5 keer voor. Als je bedenkt hoeveel mensen er gewond raken (en dat zijn echt niet allemaal schone wonden) betekent dat dat de kans op tetanus nihil is, onafhankelijk van het soort wond of vuil. Het klinkt misschien raar, maar medisch gezien is dit feit een van de meest belangrijke in de redenatie, maar de redenatie gaat door.

Door te scheren heb je wondjes gemaakt, dat gebeurt immers altijd. De meeste van de wondjes zijn zo klein dat je ze niet ziet en ze ook niet bloeden. Dit soort wondjes sluit zich ook weer erg snel. Op wat grotere wondjes vorm een klein korstje. Als zo'n wondje weer gesloten is, of als er een korstje opzit, dan is de wond afgesloten voor bacteriën waardoor er geen infectie meer op kan treden.

Ten derde kan de bacterie die tetanus veroorzaakt (clostridium tetani) niet tegen zuurstof. In het vuil vormt de bacterie sporen waardoor hij beschermd is tegen zuurstof. In de wond komt de bacterie vrij uit de sporen en produceert bij de vermenigvuldiging de gifstoffen die tetanus veroorzaken. In een diepe wond is de bacterie goed beschermt tegen zuurstof. In zo'n klein wondje van het scheren is de bacterie blootgesteld aan het zuurstof (als die uberhaupt al het wondje kon infecteren) waardoor die snel doodgaat.

En tot slot: ja je vaccinatie beschermt je nog volledig, aangenomen dat je volgens het rijksvaccinatieprogramma gevaccineerd bent. De laatste tetanusvaccinatie via dat programma krijg je als je negen jaar bent. Daarna biedt de vaccinatie voor minimaal 10 jaar (nagenoeg) 100% bescherming. Waarschijnlijk duurt die bescherming zelfs nog langer. Je bent nu net 19 geworden hetgeen betekent dat de vaccinatie minder dan 10 jaar geleden was.