Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je aspirine nemen als je de antidepressiva sertraline nemt?

Heb van deze middg al hoofdpijn. Moet vanavond nog wel wat doen. Dus er lag alleen aspirine 500 mg. Mag dat? Ik neem 200mg van de sertraline.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook Sertraline en ik neem als ik hoofdpijn heb ook gewoon aspirine/ibuproven

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Volgens mij mag dat wel.. apirine mag je naast (zover ik weet) alles innemen. Ik slik al heel veel pillen en dan ook nog ibuprofen en dan mag ik zelfs nog een aspirine!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste huisartsen zullen je aanraden om zo weinig mogelijk pijnstillers in te nemen wanneer je antidepressiva gebruikt. En als je een pijnstiller nodig hebt, neem dan paracetamol en geen ibuprofen, naproxen of aspirine.

Over de mogelijke gezondheidsrisico's door combinatie van antidepressiva met pijnstillers is nog niet zoveel bekend, maar er zijn duidelijke aanwijzingen dat de kans op maagbloedingen daardoor flink toeneemt. Ook zouden het een negatieve invloed hebben op de werking van de antidepressiva. Kortom, het is geen verstandige combinatie.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Aspirine en NSAID's (ibuprofen, naproxen, diclofenac) geeft samen met sertraline een bloedverdunnende werking en dus een verhoogd risico op bloedingen. Paracetamol mag wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beter niet. Beide middelen verhogen de bloedingsneiging, en beide middelen irriteren de maag. Zowel in de kompas-tekst voor aspirine wordt gewaarschuwd voor interacties met SSRI's (waar sertraline toe behoort) als vice versa:

Uit tekst aspirine:
"Bij gelijktijdig gebruik met andere prostaglandinesynthetaseremmers, SSRI's en corticosteroïden neemt het risico op gastro-intestinale complicaties toe (m.n. ouderen zijn hiervoor gevoelig). "

Uit tekst sertraline:
"Gelijktijdige toediening met middelen met een invloed op de bloedplaatjesfunctie (zoals anticoagulantia, NSAID's) kan leiden tot een toename van het bloedingsrisico."

Als je geen maagproblemen hebt en geen nierproblemen of snelle bloedingen (zoals snel blauwe plekken of langer bloedende wondjes) dan zul je er *waarschijnlijk* niet direct iets van krijgen, maar ik raad het zeker niet aan. Ook andere middelen die invloed hebben op de bloedstolling, zoals ibuprofen en diclofenac liever niet. Neem liever paracetamol, daarvan zijn geen interacties bekend met SSRI's.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding