Wat te doen als men verschrikkelijk boos is?

Als je het liefst alles aan gort zou slaan en iedereen uit wil schelden?
Hoe houdt je jezelf in toom zonder te ontploffen?
Hoe kom je van dit gevoel af?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een stuk appeltaart nemen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plastic knuppel kopen is ook leuk... zo'n oranje... daarmee kun je dan op de bank meppen als meppen met iets beter is dan meppen met je vuisten.... In zo'n geval zou ik er wat in voorraad nemen ;-)

Antwoorden (30)

Door flink te gaan sporten...
Voor het ontbijt...:)

Toegevoegd na 2 minuten:
Je afreageren middels sport.

Je kan ook flink op een kussen gaan inbeuken.

Of even tot tien tellen. Of tot honderd. Net zolang totdat het over is.

Rustgevende muziek luisteren.

Een bad nemen, of naar een sauna gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
BIj mij helpt ruige muziek juist :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je moet sporten als je agressief bent is een fabeltje. Sport is enkel een remedie tegen het opwekken van zenuwen en frustratie. De agressie neem je er niet mee weg.
Paar rondjes heel hard rennen, zodat je buiten adem bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik echt heel erg stoppen-doorslaand boos ben, bén ik al buiten adem....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ook nieuwsgierig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja is waar, maar je moet toch die energie kwijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kunt mijn tuin wel omspitten :)
Diep in en uit ademen en boze gedachte van je afzetten .ook mediteren kan helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In iedergeval even weg uit de situatie, ga naar buiten een loop een flink stuk stevig door, dat ordent je gedachten en kan je alles weer wat relativeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door te bedenken dat het niets oplevert. De ander raakt geïrriteerd en jij krijgt spijt.

De eerstvolgende keer dat je boos bent, loop je naar buiten, even diep ademhalen dan is het zo weer over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg dat je altijd een ballonnetje in je tas hebt. Zonder je even af, en blaas een ballon op. Ben je daarna nog steeds woest, dan blaas je 'm nog eens op.
Wij gebruiken het op school bij conflicten met kinderen, en verdomd het werkt. Daarna kunnen ze weer om de tafel en samen het probleem oplossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij helpt het om rock/metal muziek te luisteren en een game te spelen (voornamelijk shooter). Anders het oude 'heel hard in je kussen schreeuwen' idee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga met je opgespaarde flessen naar de glasbak en keil ze zo hard mogelijk in die ijzeren bak. Helpt hartstikke goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 die onthoud ik ook .....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook lekker!
1:Zoek de cadeaus op die je nooit wilde krijgen en smijt ze kapot.
2: Koop een doos met foeilelijk serviesgoed op een rommelmarkt voor de volgende keer.
3: Prijs jezelf dat je de wereld tenminste van iets lelijks hebt bevrijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahaha!
Punt 3, geniaal! :)
Prijs jezelf dat je een boos meisje aan het lachen hebt gekregen. +!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
amc
13 jaar geleden
Het is alleen zo jammer dat je het zelf weer op moet ruimen. Ik nam in mijn pubertijd ( toen kon ik ook heel boos zijn, maar dacht wel na!) houten kleerhangertjes. Die keilen lekker en hoef je alleen maar op te rapen.:)
Praat over je woede tegen de wereld met je vrouw of met een psycholoog

Toegevoegd na 1 minuut:
Met je vrouw wanneer je lesbisch bent, met je man wanneer je hetero bent. De agressie van vrouwen is overigens meestal nogal onschuldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had ik maar een vrouw...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je mij nog nooit boos gezien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat als je wederhelft de woede veroorzaakt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De agressie van vrouwen , hoe die kan zijn, heb je dan nog niet veel gezien.
Ik zou zeggen; berg je maar !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is hij werkelijk zo'n kreng?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wederhelft kan de woede maar niet veroorzaken, daar ben je zelf voor verantwoordelijk.
Vraag jezelf voor, tijdens, en na de woede bui af of je met woede iets bereikt..

Zo niet, probeer daar dan op in te spelen een volgende keer.

Vaak maakt een woede-reactie meer kapot dan je lief is.
Jezelf overwinnen is moeilijk... ervaring, maar mogelijk.. ervaring!

Toegevoegd na 15 minuten:
Hiermee bedoel ik dan wel dat boos zijn anders is dan woedend zijn.
Als je partner niet reageerd of je niet begrijpt schrijf dan alles op wat je nu irriteert en schuif die tekst de volgende keer weer onder zijn neus.. Maak a.d.h.v. je irritaties duidelijke en redelijke afspraken voor de toekomst.

Communicatie is de sleutel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Mooi antwoord!
Een potje gekgillend vingeren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goeie mop vertellen, maar ook vooral chokeren, bv je broek uittrekken. Bij ons werkt dat altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar wat als er dan niemand in de buurt is om dat te zien?
Verliest toch een beetje 't effect in je eentje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een heel grote spiegel. Het chokeereffect is dan des te groter. Probeer maar eens, het werkt echt. Een lachspiegel is nog beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, wat aardig dat ik dat van je mag!
Kun je me je adres sturen in een PB?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boldoot 4711, Köln
relativeren,relativeren,relativeren...maar ook niet altijd.soms mag je best ontploffen,zolang je anderen en jezelf geen schade aandoet,is t soms ook wel eens goed om te laten zien wat je voelt,je grenzen aangeven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Morfine inspuiten

Toegevoegd na 5 minuten:
Vloeken in het Engels werkt ook bijzonder goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door je verstand te gebruiken, en te beseffen dat het niets oplost.
Kwaad met kwaad vergelden lost ook niets op, en geeft weer nieuwe conflict situaties.
Je kunt beter even weglopen, en kalmeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je woede uiten is het meest gezond, omdat het dan niet blijft hangen of je op gaat vreten van binnen.

Sla op een kussen!!! nu direct als je dreigt te ontploffen... dat kussen kan het wel hebben!! scheld er maar tegen, sla er op!!!

maar ALLEEN op dat kussen hoor!

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wees boos op zulke momenten... het duurt toch zolang het duurt... dus wees boos, zo boos als je maar kunt, dan stopt het het snelst... dat wat je ervaart, ervaar je toch, of je dat wilt of niet... en je bent niet verantwoordelijk voor wat je voelt, maar voor wat je doet... de boel aan gort slaan is niet goed, voelen hoe boos je bent is wel goed... iedereen uitschelden is ook niet goed, boos zijn is wel goed... aan boos zijn is niets verkeerd, het is een emotie die ons geholpen heeft te overleven, anders had de aarde nu niet meer van mensen gehoord...

en ik voorspel je dat geen enkele boosheid eeuwigdurend is, net zoals een regenbui... dus laat die heersen die boosheid als die er is en wees blij als de boosheid jou weer verlaat...

sta je gevoel helemaal toe door het lichaam te denderen en zie dat je voorkeur/afkeur van die emotie afneemt... het is zoals het is, dat was zo en zal altijd zo zijn... ook met boosheid...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel mooi antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, +!
In ieder geval weglopen van datgene waar je boos op bent. Is het algemeen zou ik mijn woede gewoon botvieren inderdaad op een stevig kussen of een bokszak. Je moet je af en toe laten gaan waarbij je kan slaan en schelden zo hard je maar wilt.
Anders krop je het op en ga je ineens los op iemand die net toevallig iets verkeerds zegt voor het eerst. Dan pas krijg je echt spijt.
Mediteren is wel heel goed maar daar moet je wel het geduld voor hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lopen, lopen, lopen, flinke stappen, het liefst met je kop in de wind.
13 jaar geleden
Door bij elke gedachte die je hebt de vraag te stellen
(en dan ?)
dus ik heb zin om je te slaan !!! en dan ? krijg je een slag terug dat doet pijn
of ik heb zin om de tv naar je hoofd te gooien, en dan
dan mis ik waarschijnlijk maar de tv is wel stuk moet ik weer een nieuwe kopen zonde van het geld
je komt tot de concluise dan dat die implusieve handeling in je gedachte niets dan ellende op levert
zolang je de vraag maar met een logisch gevolg oplost
dus niet in de trend van je gevoel blijft zitten.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is waar.
Ik stel mezelf die vraag ook constant als ik goed kwaad ben.
Maar er blijken toch elke keer weer dingen te zijn waarop ik zonder al te veel consequenties mijn woede kan uiten.
Gelukkig maar.
capthavoc
13 jaar geleden
mooi zolang het maar zonder conseqeunties is.
dan is de eerst implus weg en kan je focussen op het echte probleem.
heel hard met je hoofd tegen de muur bonken (:
^^
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Daar heb je toch alleen jezelf mee? Die ander gun ik niet dat ik nu met bonkende hoofdpijn rondloop1
Misschien kun je hetzelfde doen wat ik doe :) Ik ben zelden boos; als het gebeurd dan ga ik direct rationaliseren (kan het niet helpen, zelfs als ik graag boos wil blijven) en heb behoefte om me te uiten.

Dit doe ik vaak door heel hard te schreeuwen -eerst waarschuwen- of door te gaan rennen/fietsen, 1 kant op. Als ik genoeg heb gefietst en k moet weer omdraaien ben ik vaak 2 dorpen verder. Terugfietsen werkt dan heel kalmerend, ik ben vaak vrolijk en moe als ik terugkom.

Succes ;)

Toegevoegd na 4 minuten:
Na een rondje vragen bij mn familie > ik schijn ook hevig te ijsberen als ik boos ben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SCHOONMAKEN boenen, inrichting verplaatsen,oude dingen weggooien kortom je zelf opsluiten thuis. Zodra je het opgeeft betekend dat je moe bent is het huis al inmiddels schoon :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh dát gevoel ken ik...even de deur uit lopen en een rondje maken...dát doe ik...al ben je maar even van de vloer...je kunt in die tijd jezelf vermannen en zeggen...zo en nu klaar!
het wil niet zeggen dat je dan niet boos meer bent maar je bent wel afgekoeld..die ervaring heb ik met 3 pubers in huis kan ik wel zeggen dat ik regelmatig op of net voorbij het kookpunt kan raken.
Op het werk kan/moet ik me redelijk beheersen maar als de staf erg onredelijk is ga ik standaard ff plassen...even tot mezelf komen noem ik dat...ik kan het me niet permenteren om ze daar een grote bek te geven of eens even het servies aan gort te gooien( zou trouwens wel eens heeeeeeeeeerlijk zijn :-) !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon even heel erg boos zijn. Boos zijn is een emotie en dus niet goed of slecht. Je MAG boos zijn.
Gewoon ontploffen!!!
Wat ik meestal doe om het niet te laten escaleren is; Heel hard met de buitendeur smijten en dan een eind lopen. Of als ik alleen thuis ben heel hard gillen. (je zou mijn katten dan eens moeten zien....) Ook het glas naar de glasbak brengen en heel hard in de bak smijten wil wel een opluchten! Wat ik ook eens gedaan heb is een doos eieren pakken en de eieren een voor een tegen het raam gesmeten.... Daarna heb ik de ramen gezeemd.... Wat waren ze toen mooi schoon :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LEUK!!!
Weet je wat ik altijd doe? Geloof me, het helpt echt!
Ik ga met al mijn woede aan tafel zitten met een schrijfblok en ik schrijf diegene een brief met al mijn grieven! Ik schrijf al mijn woede van me af! Ik spaar diegene niet en schrijf alles op wat me zo kwaad maakt, dat hij/zij ermee op moet houden want anders.....
Alles wat ik die persoon wil zeggen, maar wat eigenlijk te ver zou gaan, schrijf ik op. Heb je het toch geuit! Dan ben ik al een deel kwijt en vouw de brief op. Ik ben dan zo kwaad, dat ik me voorneem hem te posten als ik er een nacht over geslapen heb. Als ik dan `s nachts in bed lig, ga ik verder met malen. In feite ben je dan ook aan het verwerken. Het is heel gek, maar als je dan de volgende morgen die brief weer leest, dan denk je;"jeetje, die kan ik zo niet wegsturen". Dan ga ik zware woorden schrappen. Ik vouw hem weer op en neem me voor hem de volgende dag te posten. Het klinkt heel gek, maar het wordt steeds minder belangrijk die brief te posten. Het zijn bij grote woede wel een paar dagen dat ik hem steeds lees en wegschrap. Tenslotte is het dan zo vaak gelezen en daardoor verwerkt, dat ik hem uiteindelijk verscheur en met het wegggooien van die brief is ook je woede weg. Het sop lijkt de kool niet waard, dat gevoel heb ik dan. Uiteindelijk, als je de lucht geklaard wilt hebben en je er toch met diegene over praten wilt( want voor mij moet het toch gezegd) kun je veel beter relativeren en is je woordkeuze ook bedachtzamer en meer overwogen. Je bent ook rustiger en dat praat prettiger. Je kunt nu ook goede argumenten aanvoeren, want je hebt ze immers zelf opgeschreven en meerdere malen gelezen. Vaak is er dan van beide kanten begrip en is dat niet zo, dan trek ik mijn handen van diegene af, want dan wordt het nooit meer wat!
amc
13 jaar geleden
Agressie komt meestal voort uit onmacht. Onmacht om iemand te zeggen dat je je gekwetst voelt, onmacht omdat iemand zich niet aan zijn afspraak heeft gehouden. Onmacht omdat iemand meer macht heeft dan jij en die macht oneerlijk inzet. Etcetera.
Ik ga ervan uit dat je dit gevoel liever wilt voorkomen dan genezen. Hierbij helpt het om jezelf de volgende vragen te stellen:

Wie of wat heeft mij boos gemaakt?
Waarom voel ik mij zo buitenproportioneel boos?
Had ik dat niet meteen tegen die-en-die kunnen zeggen?
Heb ik de situatie wel echt goed ingeschat? Weet ik zeker dat het geen grapje was?

Verder kan het helpen om ervan uit te gaan dat mensen het 9 van de 10 keer niet kwaad bedoelen (tenzij iemand erop uit is om jou op de kast te krijgen. Dat is dan gelukt). Of je voor te stellen dat die persoon ooit ook een baby is geweest, of een kleuter, met een veel te groot potlood in zijn knuistje.

Waarom lijkt het nou alsof het aan jou ligt?
De rest van de wereld verandert niet, je kunt alleen jezelf veranderen. Zoek daarom naar de dingen die JIJ aan de situatie kan verbeteren. Het hoeft helemaal niet aan jou te liggen, maar gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen.

En waarom geef ik jou deze vervelende tips?
Omdat ik mezelf ook erg agressief kan voelen. Omdat ik dan een vreselijke hekel heb aan deze tips. Omdat ze - als ik weer rustig ben - zo ontzettend goed blijken te helpen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je ook doet, nooit maar dan ook nooit die gevoelens opkroppen. Je kan er echt ziek van worden als je dat iedere keer doet, gooi alles er maar gewoon uit. Je zult je beter voelen daarna, kijk alleen wel uit dat je niemand ermee verwond :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer te voorkomen dat je je woede afreageert op mensen, want dat levert meestal alleen maar problemen op. Het is niet vluchten, maar een gezonde reactie als je wat afstand neemt van mensen die je witheet maken. Op het moment dat de eerste ergernis opkomt, ga je die beter niet onderdrukken. Wat je onderdrukt, ontploft op een gegeven moment. Probeer je gevoel gewoon tenvolle te voelen. Voel je dan maar eens echt geërgerd. Doe er niets mee, maar voel je gevoel. Ontdek wat het gevoel met je doet. Ga je trillen? Kan je minder helder denken? Heb je de neiging naar een verslavend middel te grijpen? Krijg je fantasieën om iemand een stevige mep te verkopen (of erger), maak je onbewust vuisten? Speelt je allergie op, of begin je ergens te krabben? Observeer al deze facetten van jezelf zonder er een oordeel over uit te spreken. Verwonder je erover. Leer je ergernis, je woede kennis. Ontdek hoe woede bij jou werkt. Kijk wat het triggert. Door het waar te nemen zonder erop in te gaan, ga je op termijn (dat kan wel een tijd duren, maar volhouden loont) het patroon doorzien, en trap je niet meer in de val. Geef jezelf de tijd.

Verder is het heel zinvol op tijd wat lichaamsbeweging te hebben.

Als je echt op het kookpunt staat, en je hebt schrik dat je ongelukken zou doen, ren dan naar een plek waar je eens heel hard kan roepen, bij voorkeur nonsenswoorden of brulgeluiden. Voor anderen helpt het ook om op je knieën naast het bed te gaan zitten en heel hard op het kussen of op de matras te slaan.

Dit is echter meer een noodmaatregel, probeer daar geen gewoonte van te maken.

Succes!