Wat kan ik het beste doen bij een longontsteking?

Ik heb vorig jaar een longontsteking gehad, en nu wederom het idee dat ik er één heb. Het enige probleem is nu dat ik nog geen huisarts heb ivm recente verhuizing (wel al ingeschreven maar daar hebben ze nog tijd voor nodig ofzo) en ze me dus ook niet willen helpen tot ze alles verwerkt hebben.. Hoe kan ik het tot die tijd het beste volhouden? En zijn er middeltjes die helpen hiertegen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.5K
tinus1969
8 jaar geleden
Gewoon bellen voor een afspraak, vandaag of morgenochtend -een huisarts zal bij een longontsteking eerst behandelen en daarna de administratie op orde brengen.

Antwoorden (2)

Wanneer een longontsteking niet tijdig behandeld wordt met antibiotica, kan dit ernstige gevolgen hebben voor de capaciteit van jouw longen om zuurstof op te nemen. Dus wanneer je vermoedt een longontsteking te hebben, dan is het advies hiermee wel naar een huisarts te gaan.

Om de symptomen zoals koorts, pijn en hoest te verlichten, kun je zelfzorgmiddelen gebruiken. Bij koorts en pijn is paracetamol een goede keuze. Hoestdrankjes of hoesttabletten zorgen niet voor een sneller herstel bij een longontsteking, maar kunnen er wel aan bijdragen dat je het overtollige slijm in je longen gemakkelijker ophoest. Kies voor een slijmoplossend hoestmiddel met acetylcysteïne of broomhexine als werkzame stof.
Amadea
8 jaar geleden
Voor een echte longontsteking moet je naar een (long)arts.
De diagnose wordt gesteld met een rontgenfoto.
Afhankelijk van de ernst en je toestand krijg je antibiotica en/of prednisolon.
Je moet dus naar een huisarts of bedrijfsarts die je doorverwijst of zelf bovenstaande laat uitvoeren. Doorlopen met een longontsteking kan dodelijk zijn.
Je kunt -als je nog niet overgeschreven bent, nu nog een huisarts in de buurt opbellen en vragen om in de praktijk bijgeschreven te worden en tegelijk een afspraak maken. Vertel de assistente dat je vermoedelijk een longontsteking hebt. Deze zal dan snel een afspraak plannen.