hoe worden de weken geteld bij het slikken van de pil?

Week 1: 1e week na stopweek
"
Week 4: stopweek

OF

Week 1: stopweek
"
Week 4: 3e week na stopweek?

Google geeft beide antwoorden...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Dat hangt af van de soort pil die jij slikt. In de meeste gevallen is week 1 de eerste week na de stopweek.
Ritsuka
8 jaar geleden
Week 1 is eerste week na stopweek, de eerste week dat je met een nieuwe strip begint

Antwoorden (2)

Het maakt niet heel veel uit, aangezien de strip 21 pilletjes heeft en je dus 7 dagen vóór of ná de strip hebt om de 28-dagen cyclus te vullen.
Aangezien je begint met de pil (de aller- allereerste keer) na de stopweek, kun je zeggen dat je eerste week begint na de stopweek, en dan de hele strip afslikt tot je stopweek, die dan in week 4 komt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Toch bestaan er ook anticonceptiepilstrips die 28 pilletjes bevatten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook bij die pillen is de "stopweek'" (de week zonder hormonen in de pil en waarin je ongesteld wordt dus) de vierde week. Het lijkt mij ook de meest logische manier van tellen.
Dat is net zoiets als, is zondag de eerste dag van de week, of is maandag de eerste dag van de week? Wat ik hier mee wil zeggen is dat het niet uitmaakt. Het gaat er om dat je 3 weken de pil slikt en dan 1 week niet. Op de bijsluiter wordt als eerste week bij mij de eerste week dat je de pil slikt bedoeld, ik weet niet of dit per bijsluiter verschilt. Maar dat staat er misschien wel in!