kan je tijdens een antibioticakuur opnieuw ziek worden ?

Stel je hebt bronchitis en je krijgt een antibioticakuur, kan je dan tijdens deze kuur opnieuw een verkoudheid of een andere infectie krijgen of ben je beschermd door die antibioticakuur ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.6K

Het beste antwoord

Je vraag is zeer juist qua woorden: "Kun je een nieuwe infectie krijgen of ben je beschermd door die antibioticakuur?"

De meeste antibiotica die voorgeschreven wordt is, jammer genoeg, breedspectrumantibiotica, en dat wil zeggen dat het ALLE (bacteriële) infecties te lijf gaat. Het enige waar wat twijfel over kan bestaan, is de dosering. Het grote drama met antibiotica is lange tijd geweest dat men het te snel voorschreef (minder groot probleem), maar vooral dat ouders hun kinderen onvoldoende leerden dat eens gestart met de kuur altijd de kuur VOLLEDIG moet worden afgewerkt, ook al merk je niets meer van ziek zijn en is het 'over'.

De antibiotica weet eigenlijk niet waar het naartoe moet in je lichaam, net zomin als ontstekingsremmers, en dus zal elke bacteriële infectie eigenlijk aangevallen en vernietigd worden (duur in aanmerking nemen tot het volledig vernietigd is).

Meestal verwijst men naar verkoudheden dikwijls naar virussen (zoals griep), maar heel dikwijls geeft men daar ook antibiotica omdat de verzwakking ook leidt tot bacteriële infecties, en hier spreek je duidelijk van bronchitis (al die met -itis zijn ontstekingen: bronchitis > luchtpijpvertakkingen, mengingitis > hersenvlies; let op: ook cellulitis zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Cellulitis met originele versus 'nieuwe' betekenis die onterecht afwijkt en dus eigenlijk fout is). Als ik tandpijnontstekingen had die ik plots niet meer kon verdragen en de abcessen zo dik werden in mijn mond, nam ik ooit eens ontstekingsremmers en... plots waren de ontstekingen toen onderaan mijn rug ook meteen weg (waarna ik mijn rugspieren meteen dubbel kon laten herstellen door zwaardere training).

Je vraag is wel erg actueel: er zijn een aantal nieuwe varianten van virale griep (dus normaal geen antibiotica, maar als het tot bronchitis komt dus WEL antibiotica want dat komt er bovenop en je lichaam vecht al) waardoor de huidige verkoudheden dus 'lijken te hervallen', maar er is geen enkel herval: je krijgt de ene variant na de andere terwijl je lichaam nieuwe definities schrijft (sommige zwakkeren sterven eraan, elk jaar bij elke griepepidemie vallen massaal meer doden dan bij terrorisme in Europa en daar hoeven we dus objectiever banger voor te zijn), dus je hervalt geen enkele keer. Bekijk het langs de positieve kant: elk virus krijg je maar één maal, daarna is je lichaam resistent. Neem je antibiotica in elk geval volledig uit, zoals apotheker en dokter het zeggen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vroeger beschouwde men virale ziekten als een 'kwaad', maar intussen wordt wetenschappelijk langzaam aan duidelijk dat 'ziek worden' noodzakelijk is voor je lichaam om te groeien. Vooral kinderziekten lijken noodzakelijk te zijn en altijd een (ook intellectuele) snelle groeifase vooraf te gaan. Dus onze natuur zit knap in elkaar, en ook virussen blijken veel belangrijker dan men het totnogtoe meende te denken. Wel bizar, want virussen zijn zo klein dat ze eigenlijk op de grens tussen levende en dode materie zitten, waar bacteriën duidelijk zo groot zijn dat ze duidelijk wel tot levende materie behoren. Misschien ontdekken we nog meer principes hier rond in de 21ste of 22ste eeuw. Als je een cursus virologie trouwens bekijkt van de universiteit, lijkt die nog steeds veel te veel op een cursus daarvan van pakweg 30 à 50 jaar geleden. Zo snel gaat onze wetenschappelijke vooruitgang dus niet echt... Voor wie met de materie bezig is, is dit echt bijzonder boeiend (ga de 27ste nog met apothekers naar een bijzondere opleiding omtrent het Ebola-virus, want daar ontdekt men ook heel bijzondere tegenstellingen die onze menselijke visie over 'ziek zijn' erg op de proef stelt).

Andere antwoorden (1)

Verkoudheden worden meestal verwekt door virussen,daar kan antibiotica niets aan verhelpen(deze werken alleen op bacteriële infecties),dus ja tijdens uw kuur kan je terug een verkoudheid oplopen.
fremar