Ja , lichttherapie verhoogt de aanmaak van serotonine, waardoor je je vrolijker voelt.
Het werkt alleen met heel veel licht, die je niet met een paar TL buisjes in een lichttherapie-apparaat opwekt.
Ik gebruik gasontladingslampen die 7000-20 000 lumen geven in volcontinue spectrum (alle kleuren dus.)
Zelfs vogels als papagaaien gaan -in gevangenschap- dan veel nataarlijker (paar) gedrag vertonen.
Het opwekken van deze hoeveelheden licht kun je het beste met HID/CDM lampen doen, deze hebben een rendement van ongeveer 100 lumen per watt, hetzelfde rendement als de beste leds hebben.
Zelfs overdag in de winter heb ik deze lamp aan en is het thuis een stuk gezelliger.
Een nadeel, een uur voor het naar bed gaan moet hij uit, anders blijft je geest (te) actief, wat slecht verenigbaar is met slaap.
Ondanks de lichtopbrengst is het verbruik van dit soort lampen laag, zo tussen de 70-200 Watt.
Ze zijn wel kostbaar, vooral de omvormers zijn prijzig maar gaan wel lang mee.
De 3500K types voldoen mij het best, de koele versie geeft 4200K kleurtemperatuur maar ik heb de indruk dat die minder effect geven