Hoe werkt stoppen met roken met behulp van NLP?

Op www is hierover veel te vinden maar nergens wordt op de essentie ingegaan.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Daar bestaan verschillende NLP-technieken voor.
Wat je zou kunnen gebruiken is (vul in dit geval roken in, kan ook drinken, eten e.d. zijn):
1. Beslis dat je wilt stoppen met […].
2. Vraag je af of het goed voor je is wat je doet.
3. Vraag je af of het goed voor je is om te stoppen.
4. Achterhaal de positieve intentie van je […] (bijvoorbeeld: ik denk na tijdens het […], ik voel me veilig, ik rust etc …).
5. Bedenk situaties waarin je dat ook bereikt zonder te […].
6. En dan beslis je gewoon dat je ermee stopt.
7. Vergeet dat je onthouden hebt dat je het nodig hebt …

Hier geschiedt het in de fasen (bewust kiezen, gedachten veranderen, leren en conditioneren):
https://ikstopwel.nl/stoppen-met-roken-doe-je-zo/

De grondgedachte van NLP is dat vaardigheden van zogeheten experts in kaart gebracht (gemodelleerd) en als techniek aan anderen onderwezen kunnen worden. Theorie en effectiviteit van NLP hebben geen wetenschappelijke ondersteuning, zodat NLP als pseudowetenschap moet worden beschouwd.
Waarschijnlijk is het belangrijker dat iemand je ondersteunt bij het ontwenningsproces dan de manier waarop dit gebeurt.
.
Mening van een NLP-coach:
“NLP kan goed helpen bij het stoppen met roken. Er is echter een issue. Voor ongeveer 50% van de rokers is er een genetisch aanleg voor een fysieke verandering in het brein die de rookverslaving in stand houdt. Voor de andere 50% is die er niet. Dat betekent concreet dat voor de helft van de rokers het heel gemakkelijk is om te stoppen en voor de andere helft een stuk moeilijker. In beide gevallen kan NLP een uitkomst zijn. Maar omdat het te veel een muntje gooien is in mijn ervaring doe ik het officieel niet.”
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Beste SimonV: hartelijk dank voor je antwoord met daarbij enige bronvermeldingen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
NB: ik vroeg “hoe werkt..” Daarmee gaf ik onbewust aan dat NLP wérkt!!