Krijg je al voldoende rust als je in je bed ligt maar nog niet slaapt?

Soms lig ik in m'n bed 2 uur lang met m'n ogen dicht maar wel nog wakker...
Ik had hier een vraag over.. Krijg je even veel rust als je in je bed ligt maar nog niet meteen slaapt en dan bijvoorbeeld 7uur effectief slaapt en daarbovenop nog 2uur van "rust" waar je nog wakker bent.
Heb je dan even veel rust dan als je bijvoorbeeld 9uur geslapen hebt en dus direct in slaap kon vallen?

M.a.w. herstelt je lichaam zich al als je in je bed ligt maar nog niet slaapt? Dus gewoon met je ogen toe wakker ligt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Slapen is vooral "uitrusten" van je hersens. Puur lichamelijk kan je net zo goed uitrusten terwijl je klaarwakker bent.

Het beste antwoord

Nee. Als je rust (zonder te slapen) herstelt je lichaam niet zo goed, als wanneer je wel slaapt. Als je slaapt ben je in algehele rust, dat is een diepere rust als een wakende rust.
Wakend rusten zal je wel herstellen, maar het duurt dan langer.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus Slapen is inderdaad niet hetzelfde als rusten. Om te ontspannen heeft men ook nog actieve rust nodig.
fremar
8 jaar geleden
Het is vaak ook zo dat je denkt van niet geslapen te hebben,maar in feite heeft men wel geslapen(of toch een deel daarvan.)