Meestal bedoelt men een verzakking van (één van) de bekkenorganen, dat kan dus van alles zijn. Een verzakking van de baarmoeder, blaas of endeldarm, maar ook een verzakking van de voor- of achterwand van de vagina, een verzakking van het slijmvlies van de endeldarm, of een combinatie daarvan.

De bekkenbodem geeft stevigheid aan de bekkenorganen, die hangen in de bekkenbodem als in een hangmat. Maar juist die bekkenbodem heeft het zwaar te verduren, zeker bij vrouwen. Hard moeten persen op ontlasting, een zwangerschap, een bevalling: het zijn allemaal factoren waardoor de bekkenbodem aan stevigheid kan verliezen en daardoor de steunfunctie van de bekkenorganen minder goed kan vervullen. De leeftijd speelt daar ook in mee, en de (vaak erfelijk bepaalde) stevigheid van het bindweefsel. Ook het al dan niet trainen of getraind hebben van de spieren van de bekkenbodem kan een rol spelen, hoewel dat geenszins wil zeggen dat het trainen van de spieren je altijd beschermt tegen (de effecten van) een verzakking.

Hoe je het herkent, hangt af van de ernst van de verzakking. Bij een ernstige verzakking van de grote organen (blaas, endeldarm of baarmoeder) kan het orgaan letterlijk naar buiten zakken, te herkennen aan een bal in of net buiten de vagina of de anus. Vooral bij persen is dit vaak goed te zien, omdat de prolaps (=verzakking) dan groter wordt. Soms zal de prolaps terug te duwen zijn of vanzelf weer naar binnen trekken wanneer er niet meer geperst wordt, maar bij een ernstige verzakking zal het orgaan blijvend geprolabeerd zijn.

Een minder ernstige verzakking is lastiger te herkennen. Vaak is er bij persen nog wel een bol of bal te zien of voelen IN de vagina, maar er zal dan inwendig onderzoek nodig zijn om dit vast te kunnen stellen. Een vrouw zal vaak aangeven het gevoel te hebben "op een bal te zitten", of kan problemen aangeven met de ontlasting, urine, seks of het dragen van tampons. Ook kan een verzakking zorgen voor een vermoeid gevoel, bijvoorbeeld bij veel lopen of staan. Soms komen pijnklachten voor. Bij een kleinere of matige verzakking kan soms pas na aanvullend onderzoek aangetoond worden wat er precies aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt als vrouw b.v. een blaasverzakking hebben, je blaas is dan ook letterlijk wat gezakt en dat kan b.v. door zwangerschappen ...
Je merkt de blaasverzakking doordat je b.v. makkelijk wat urine verliest...in je broek plast.. bij hardlopen, niezen e.d.
Je baarmoeder kan ook verzakt zijn, dan kan je baarmoedermond te diep in je vagina liggen.