Is het verstandig om regelmatig lange tijd je hartslag boven je maximaal te laten oplopen?

Er is een lijst die een maximale hartslag aanbeveelt van 220 minus je leeftijd per minuut. Wat als je, bijvoorbeeld tijdens een marathon, je hartslag hoger laat oplopen dan aanbevolen? Kan je dan beter vaart minderen tot je ritme onder de aanbevolen waarde komt of kan het geen kwaad?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee dat is niet verstandig.

Een zeer hoge hartslag geeft aan dat het hart er erg hard voor moet werken om elke minuut de benodigde hoeveelheid bloed rond te pompen die de weefsels in het lichaam (bij extreme inspanning dus met name de spieren) nodig hebben voor de zuurstofvoorziening, en voor de gaswisseling in samenwerking met de longen.

Bij efficiënte verbranding van de brandstoffen (glucose) is zuurstof nodig, het hart pompt het bloed rond dat die zuurstof ter plaatse moet brengen.

Lang extreme arbeid leveren met hoge hartslag ga je niet vol houden:
- je spieren verzuren, doordat de afvalstoffen zo snel niet kunnen worden verwerkt, en je na een tijdje overgaat op anaërobe verbranding met nog meer afvalstofjes die wegmoeten
- je longen moeten al dat zuur afblazen door CO2 uit te ademen, je gaat steeds sneller tot je het niet meer vol houdt en buiten adem raakt
- er is onvoldoende toevoer van glucose en zuurstof naar je hersenen => je wordt duizelig, licht in je hoofd.

Oftewel, je zal het niet lang volhouden al zou je het willen, je lichaam geeft wel aan dat je niet meer kunt: de man met de hamer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jawel. maar kunnen we onze conditie verbeteren door het hartritme tijdens de training tot boven de aanbevolen maximum te laten stijgen? Of mag dat nooit en te nimmer? (opmerking: trainen doet vaak pijn)