kan ik in de menopauze zijn ookal slik ik de pil

ik ben een vrouw van 51 jaar en heb last van opvliegers en gespannenheid kan het zijn dat ik in de overgang ben

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Bij pilgebruik kunnen tijdens de pilvrije week menopauzeklachten optreden, dan is waarschijnlijk de perimenopauze begonnen. Er wordt dan meestal aangeraden over te schakelen op een laaggedoseerde anticonceptiepil.

Er zou, indien men ouder is dan 50, kunnen gestopt worden met de pil om te kijken of men in de menopauze is; blijven de maandstonden uit na het stoppen met de pil, dan is men in de menopauze. Komen er nog maandstonden, dan is men nog niet in de menopauze en blijft de kans op zwangerschap bestaan.

Men kan ook bij een arts door middel van een bloedprik een FSH-test laten doen. Maar één enkele test kan misleidend zijn. Tijdens de perimenopauze schommelen de hormonenniveaus zeer erg , zodat de uitslag van een test eigenlijk alleen iets zegt over de toestand van de dag van de test en niets over het hormonenpeil van de toekomst.

In Nederland en in België zijn er ook zelf-testen te verkrijgen waarbij door middel van urine, het FSH-peil bepaald wordt.

Toegevoegd na 3 minuten:
FSH= follikelstimulerend hormoon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat zou zomaar kunnen, het slikken van de pil houd de overgang niet tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naar de huisarts gaan en bloed laten prikken kennen ze zo zien of je in de overgang bent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker kan dat ; sterker nog , op die leeftijd zit je er waarschijnlijk al een tijdje middenin.
De oestrogenen in de pil kunnen de verschijnselen wat afzwakken of vertragen, maar voorkomen ze niet vollledig en stellen dde menopauze ook niet uit.

De huisarts zou het je eventueel kunnen bevestigen, maar ik denk dat je zelf ook wel weet hoe de vlag er bij hangt. Het betekent echter niet dat je meteen kunt stoppen met de pil ; daar zou ik mee wachten tot je zeker weet dat je er helemaal 'doorheen' bent. Of overstappen op een ander voorbehoedsmiddel.