Is het gevaarlijk om 1 malig pantoprazol in te Nemen tegen maagzuur?

Mijn vader heeft pantoprazol 40 mg sandoz thuis liggen. Ik heb sinds 2 dagen erg veel last van maagZuur.. Ik wil dit eenmalig innemen. Word snachts wakker door brandende maagzuur.. K ben 24 jaar gebruik geen andere medicijnen.. Voor zover bekend heb k geen allergieen. Heb de pantoprazol nooit eerder ingenomen..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Gevaarlijk is het niet. Hoewel het - zoals bij elk geneesmiddel, zelfs paracetamol - altijd mogelijk is om een zeldzame ernstige reactie te krijgen, maar dat kan evengoed gebeuren wanneer je het op recept zou gebruiken.

Pantoprazol is een dusdanig veilig middel dat het zelfs - zij het dan alleen in de lagere dosering - zonder recept verkrijgbaar is in Nederland. Er gelden dusdanig stikte eisen voor de handverkoop van medicijnen in ons land, dat ik wel durf te zeggen dat je het gerust in kunt nemen. Daarbij geldt wél de aantekening dat het hier gaat om een hogere dosering dan de tabletten die zonder recept verkrijgbaar zijn (40 vs 20 mg). Je zou er dus beter aan doen om gewoon zelf de tabletten van 20 mg te gaan halen bij apotheek of drogist, óf - misschien nog wel beter - eerst een middel als Rennie of Antagel te proberen. Dit zijn de wat lichtere geneesmiddelen tegen brandend maagzuur die ook (al veel langer trouwens) in de handverkoop verkrijgbaar zijn en gelden als 'eerste keus'-middel bij dergelijke klachten. Bij niet al te ernstige klachten en zeker bij incidenteel gebruik zijn die middelen meestal prima werkzaam. Dus hoewel de pantoprazol geen kwaad zal kunnen, is het wellicht een wat zwaar middel voor de kwaal, zeker in de genoemde dosering. Gebruik je het wél, lees dan in elk geval de bijsluiter en houd je aan de voorschriften die daar genoemd worden.

Als je klachten aanhouden of ernstig zijn, doe je er goed aan om naar een arts te gaan. Ook als de medicatie prima helpt maar je klachten terugkomen zodra je stopt. Verder kun je zelf ook wat doen aan je klachten. Voor nachtelijke klachten helpt het vaak goed om je hoofdeinde wat te verhogen: een paar klossen of iets anders onder het hoofdeinde van je bed zetten, zodat je hoofd hoger ligt. Je voorkomt daarmee het terugstromen van maagzuur in de slokdarm en de mond. Zorg er verder voor dat je niet te zwaar tafelt, en zéker niet vlak voor je naar bed gaat. In het algemeen is het verstandig bij maagzuurklachten om niet te grote maaltijden in één keer te eten, niet al te vet te eten en niet te pittig. Gebruik geen of weinig alcohol en rook niet. Let op zure voedingsmiddelen en dranken, koolzuurhoudende dranken en voedingsmiddelen als koffie, chocola en tomaten. Draag verder geen strakzittende kleding zoals een knellende riem of broeksband en probeer af te vallen als je overgewicht hebt. En nogmaals: bij aanhoudende of ernstige klachten moet je echt je huisarts consulteren.