Nekpijn, benauwd gevoel, hartkloppingen, duizeliheid, wat zou dat kunnun zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek een huisarts, met hartkloppingen moet je niet te lang wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de nekpijn erbij is het geen "klassieke" combinatie van symptomen. Kan zijn dat de nekpijn stress geeft en daardoor hyperventilatie met hartkloppingen geeft.
Maar enkel dit rijtje is te weinig info om een goede diagnose te kunnen stellen. Hoe lang heb je daar al last van? En is er iets dat je weerhoudt om even langs de huisarts te lopen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de nekpijn heb ik nu zo'n 2 maanden last. Ik ga morgen wel naar de huisarts maar ben benieuwd naar meningen van anderen omdat ik de ervaring heb dat de diagnose gesteld wordt dat dit soort klachten psychisch is. Zelf denk ik dat niet.

Antwoorden (3)

Angstaanval
Hyperventilatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Symptomen hyperventilatie
Wanneer een mens ademhaalt krijgt deze zuurstof binnen. Dit zuurstof gebruiken wij als een van onze grondstoffen om te kunnen leven en om diverse processen in het menselijk lichaam op gang te houden. Als een mens uitademt wordt het door het lichaam verwerkte zuurstof in de vorm van koolzuur afgevoerd.
Bij hyperventilatie, door een van bovengenoemde oorzaken, gaan mensen sneller en dieper ademhalen. Hierdoor wordt er te veel zuurstof opgenomen in het bloed en wordt er te weinig koolzuur afgevoerd. Dit verstoord de processen in het lichaam en gaan er afwijkingen optreden. Afwijkingen kunnen benauwdheid, druk op de borst, duizeligheid, transpireren of tintelingen in het lichaam zijn. Enkele symptonen van hyperventilatie kunnen zijn:
• Hoofdpijn
• diarree
• buikpijn
• grieperig voelen
• last van de rug
Vaak beschouwen mensen hyperventilatie als beangstigend waardoor de aanval langer duurt. Het gevoeld dat ontstaat valt te omschrijven als stikken, extreme duizeligheid, hartaanval of diverse krampen in het lichaam.

Het handigste is om naar de huisarts te gaan! Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nekpijn kan door stress komen (als je gestrest bent, trek je vaak je schouders wat op, test maar eens uit door op een stoel te gaan zitten en je armen langs je lijf te laten hangen: voelt dat anders?) of door een kussen dat niet lekker (meer) ligt of door nog andere dingen.
Als je daar erg over gaat piekeren, kun je jezelf nog meer op de hals halen (letterlijk en figuurlijk) door slecht adem te halen (als je rechtop zit of in bed ligt en je ademt, dan moet je buik ook omhoog en omlaag gaan).
Ga gerust terug naar je huisarts en zeg dat je ongerust bent. Als er gezegd wordt dat het psychisch is, vraag dan wat je eraan zou kunnen doen en of je daar hulp bij kunt krijgen (ontspanningsoefeningen bijvoorbeeld).