hoe leer ik sneller beslissingen nemen?

ik moet een moeilijke beslissing nemen. Ik ben na jaren wachttijd weer lid van een fanfare . De werking is echter sinds kort veranderd en het blijkt van een veel hoger niveau dan voordien. Elke week leren we een ander nummer, vele nummers zijn moeilijk en ik geraak er niet om zoveel te oefenen dat ik "mee" ben. Bovendien speelde ik vroeger basdrum en nu accordeon, wat toch wel iets anders is...
Ik heb dit gemeld aan de verantwoordelijke, en die vraagt me terecht om te melden als het niet zou lukken. Het heeft niet zoveel haast zegt hij, maar ik begrijp dat de man mogelijk nog een andere accordeonist moet zoeken als ik afhaak.
Ik zit compleet in stress doordat het niet vlot (ik heb nu over twee dagen zes uren gerepeteerd voor één nummer). Maar aan de andere kant wil ik ook niet opgeven en denk dat ik mijn muziekkennis terug zal kunnen aanscherpen door deel te nemen. Maar als ik wil deelnemen moet ik al de rest voorlopig laten vallen: niet meer verder renoveren, mijn huishouden op laag pitje, stoppen met mijn kortverhaalbundel enz... en dan is het nog bijlange niet zeker of het me zal lukken om de partituren onder de knie te krijgen.
Ik vraag uiteraard niet wat ik moet beslissen, dat kan niemand in mijn plaats weten. "Praat er me iemand over", daar geloof ik dus niet in.
Ik vraag wel tips over hoe ik hier op redelijke termijn zou kunnen beslissen en een beslissing kan nemen waar ik ook nadien nog achter sta.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zou die hobby leuk genoeg zijn om zoveel er voor op te geven? Het klinkt of er alleen maar stress is bij jou en angst om het niveau niet aan te kunnen Denk eens even na of je deze twijfel alleen bij de fanfare hebt, of heb je daar vaker last van? Als je het echt heel graag wilt proberen, kun je misschien vragen om een proeftijd. Of een jaar goed oefenen en het dan nog een keer proberen. De kern van jouw vraag lijkt mij dat je onzeker bent en twijfelt of je het wel kan, je hebt al ervaren dat het niveau en het tempo te hoog ligt. Vraag de dirigent een eerlijk advies. Doe auditie en speel iets voor en vraag hoeveel stukken per jaar je kunt verwachten. Soms kunnen composities ook vereenvoudigd worden voor bepaalde partijen. Wie weet is de dirigent daar ook wel toe bereid als het te moeilijk is. Succes en veel muziekplezier gewenst.

Maak een lijst van alle dingen die je moet en wil doen, ook de fanfare hoort daarop, streep als eerste de dingen weg die niet nodig zijn, of kunnen wachten zonder dat je het je stoort, vervolgens ga je iedere keer 2 dingen die over zijn vergelijken, wat is belangrijker, leuker, of interessanter om te doen, de "verliezer" streep je weg, dan ga je verder met alle "winnaars", dit doe je net zo lang totdat de fanfare weg is, of als laatste blijft staan. Blijven er 2 noodzakelijke zaken over, waaronder de fanfare, dan kijk je of het mogelijk is deze twee te combineren, zo ja, dan doe je het alle twee, zo nee, dan weet je welke keus je moet maken. Een hobby moet in je dagschema passen, om er van te kunnen genieten. Succes!

hoi liveisgreat, het helpt mij als ik mezelf vraag: wat zou ik beslissen als ik mijn soms moeilijke) gevoelens er niet bij had? En is die keuze ook nog eens goed haalbaar? Wat levert die keuze mij op? Meestal weet ik het dan wel. Pas later komen de gevoelens weer naar boven en weet ik het niet meer zo zeker. Ik gebruik een soort time-out van de gevoelens. Soms door er over na te denken en tegelijkertijd te wandelen. De helderheid van de keuze in de time-out helpt mij dan door de barriere (angst schaamte trots verdriet enz. enz. te gaan). Als de keuze goed is slijten die gevoelens wel. Ik hoop dat dit je helpt.

@liveisgreat ... beslissingen nemen of gewoon kiezen tussen 2 [ in dit geval één, het orkest, en de rest als 2e ... ] is inderdaad de voors en tegens naast elkaar zetten en dan maar wegstrepen . Daar gaat het alleen niet om, zoals je al zegt : die keus moet je zelf maken. Het gaat er om HOE je SNELLER moet KIEZEN . Daar kan ik kort over zijn : dat kan niet iedereen . Er zijn mensen die iets zien en na 2 seconden weten en zeggen en kiezen dus : klaar! Daarnaast zijn er mensen die er lang over moeten nadenken en dan nog met moeite tot een keuze komen. Is dit te leren om jezelf tot snellere keuzen te dwingen? I think not! Dat zit in je, in je karakter, in je aard. Denk aan jezelf toen je kind was, puber was, jong volwassene was. Kon je toen iets kiezen snel zonder fouten zonder hapering of twijfelde je, omdat je het allebei wilde en niet met zekerheid kon zeggen dat je Dit wilde of Dat toch ook? Ik denk dat je je een bepaalde tijd moet gunnen .. een paar weken of misschien zelfs maanden .. en daarna een bepaald niveau moet hebben bereikt om dan tot een goede keus te kunnen komen . Ik vind het nogal wat : alles laten vallen om één specifieke hobby [ die in feite tegenvalt, althans véél meer moeite kost dan verwacht ] te kunnen blijven beoefenen... Misschien dat je het in de juiste proporties voor jezelf moet omschrijven en de consequenties van de keuze, is natuurlijk ook niet niks . Moeilijke kwestie, succes hoor!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100