iemand die zijn lichamelijke bewegingen niet onder controle heeft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. Ook volgens de Dikke van Dale.
+1
Persoonsbenamingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand met een hersenbeschadiging die spieren vaak veel te sterk aanspant. Het is niet per definitie iets dat je verstand aantast.
Spasten moeten veel eten om hun verbruikte energie aan te vullen. Zij hebben er baat bij om hun spieren te trainen, zodat ze er meer gewend aan raken om ze voortdurend aan te spannen. Verdovende middelen zoals bier kunnen ook helpen om een spasme te ontspannen.

Mensen die niet spastisch geboren zijn kunnen ook spasmes hebben, bijvoorbeeld wanneer ze heel erg schrikken of als ze kramp krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die een bewegingsstoornis van de hersenen heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die spasme heeft. Bij de geboorte hebben die meestal een hersenbloeding (of iets dergelijks) gehad, of ze hebben het later opgelopen.
Als je spast bent span je bepaalde spieren onwillekeurig aan, waar door je lichaam helemaal stijf wordt en je je bewegingen niet precies kan controleren.

Als iemand iemand anders voor de grap een tik geeft of een mep op de kont dan zeggen ze ook wel eens 'daar kan ik niets aan doen, ik ben spast'.