Waarom steekt een mug mijn vriend helemaal lek en heb ik geen 1 muggenbult?

Vannacht hadden we weer eens bezoek van een zoemende mug rond ons hoofd. Vanmorgen bekeken we de schade. Mijn vriend zat helemaal onder de bulten en ik had er geen. We hadden allebei een ontbloot bovenlijf en de deken tot gelijke hoogte dus ze hadden mij ook kunnen steken. Ik heb wel eens gehoord dat het met de temperatuur van je lichaam of geur te maken heeft maar precies weet ik het niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens bij de antwoorden op deze eerder gestelde vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/mensen-gestoken-muggen-mensen.34116

Antwoorden (6)

rook je? en je vriend niet dat is misschien het antwoord
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tis juist andersom.. me vriend rookt en ik niet. :)
Muggen komen op "zoet" bloed af. Muggen hebben voorkeur aan zoet bloed en zullen hem dus eerder steken dan voor jouw bloed te gaan.

Ook komen ze op parfum/deo en zweetvoeten af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij ligt het ook aan de intentie. Is jouw vriend soms banger om geprikt te worden dan jij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Muggen zoeken naar de aders in je lichaam op temperatuur. Als je eenw armer lichaam hebt, is dat anatrekkelijker voor de muggen. Ook duidelijke aders helpen bij de aantrekkelijkheid.

Natuurlijk is er ook het effect van geur;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat een mug, net als andere stekende insecten, een doelwit kiest via de geur, wisten we al. Maar waarom landt die mug altijd op dezelfde persoon? Ga eens een andere slaapkamer binnen en zoek daar je prooi en vers bloed!

Muggen komen af op uitgeademd kooldioxide en bepaalde geurstoffen. De afscheiding van deze geurstoffen is per mens verschillend, hierdoor hebben sommige mensen veel meer last van muggen dan anderen. De mug heeft zeer gevoelige waarnemingsorganen en kan zijn prooi tot 30 meter afstand waarnemen. Met warmtewaarneming bepaalt de mug waar ze gaat steken. Nu onthult de Sunday Times hoe die ongenode gast dat doet…Een vaak gestoken mens zweet gewoon meer of heeft in dat zweet een hogere concentratie aan chemische stoffen.Volgens een moleculair bioloog aan de Amerikaanse universiteit van Yale, is een groot deel van het reuksysteem van muggen namelijk speciaal ontworpen om menselijke doelwitten te ruiken.

Van de 72 geurontvangers (!) waarmee zo’n beest is uitgerust, zijn er 27 bedoeld om de chemicaliën op te sporen die in ons zweet zitten. Met deze analyse hoopt men de basis te kunnen leggen voor het ontwikkelen van nieuwe manieren om de muggen weg te houden of te vangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt aan een bepaalde geur die de een heeft van nature en de ander niet. Mijn man wordt ook altijd vreselijk gestoken. En ik alleen maar als ik elders ben en alleen slaap. En dan nog maar een heel enkele keer.
Die muggen vinden hem veel lekkerder.
In de muggentijd slaapt hij onder een muskietennet. Het heeft iets ongezelligs. Die muggen hebben zoveel voorkeur voor hem, dat ze zich doodvliegen in het net, en mij met rust laten!!

Toegevoegd na 1 minuut:
mijn man rookt, ik niet. Dus dat heeft er waarschijnlijk niets mee te maken.