Waarom word ik zo moe van sokken dragen?

Zodra het mogelijk is , draag ik open schoentjes of slippers.
Maar als het kouder wordt en ik weer sokken in mijn laarzen ga dragen word ik daar serieus zo moe van.Mijn voeten zijn dan " opgesloten" en dat is heel naar.
Maar waarom kun je daar zo moe van worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn je sokken van kunststof of ademend natuurlijk materiaal?

Het beste antwoord

Moe wordt je niet van de sokken zelf, maar van (te) warme voeten kun je inderdaad wel ongelofelijk sloom en loom worden. Precies om die reden draag ik OOK in de winter geen sokken, behalve als ik langere tijd buiten de deur moet zijn (meer dan pakweg een half uurtje). En dan thuis meteen weer uit.

Als ik eens een keer denk, 'kom, het is best wel fris, ik doe sokken aan', kan ik er zelf letterlijk misselijk van worden - tot me te binnen schiet dat ik sokken aan heb, en zodra ik ze uittrek knap ik onmiddellijk weer op. En de sokken DIE ik draag is niks mis mee ; zelfgebreid op mijn maat en van echte wol of katoen. Kant en klare (goedkope) sokken uit de winkel kan ik helemaal niet verdragen omdat die gewoon te strak zijn voor mijn dikke enkels en mijn benen afknellen. Sloffen gaat wel, maar ook die moeten uit zodra mijn voeten warm zijn omdat ze neigen door te schieten naar te warm.

Ook in de winter uit met die krengen dus. Zelfs in gesloten schoenen draag ik geen sokken, en eigenlijk worden als het flink vriest dan ook niet de voeten maar alleen de enkels wat koud.

Ik kan dan ook echt oprecht helemaal niks begrijpen van mensen die echt warme voeten lekker vinden. Ik vind het een weeeig of zelfs misselijkmakend gevoel, die warme dingen aan de voeten. Hoofd koel, voeten koel, dan voel ik me op mijn lekkers.
Nee, ik draag dus ook NOOIT een muts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

"adememde schoenen" van geox zouden het idee van wat meer ventilatie kunnen geven, als je daarbij dunne sokken draagt voelt misschien gelijk wat beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord. Ik heb al erg veel plezier van die schoenen. Sommige modellen hebben ook aan de bovenkant gaasjes, heerlijk fris voor je voeten.
De vraag is of je moe wordt van de sokken. Dat lijkt me heel vreemd.

Ik denk dat het waarschijnlijker is dat je moe wordt van het koude weer. Warm weer geeft energie, koud weer niet. Misschien dat jij daar bovengemiddeld gevoelig voor bent.

Het kan natuurlijk ook zijn dat het puur een psychisch effect is, iets wat je jezelf aandoet. Daar kan ik zo natuurlijk niet over oordelen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Of word je moe van je laarzen? Knellen je laarzen en/of je sokken?

Toegevoegd na 2 dagen:
Nog een punt over je laarzen, behalve dan het mogelijke knellen:

Hebben je laarzen hakken die een andere hoogte hebben dan de hakken van je andere schoeisel? Een verkeerde voethouding of loopwijze kan erg vermoeiend zijn. Hetzelfde geldt als de hakken onder je laarzen van het wiebelige soort zijn, dus dat je bij elke stap een beetje van links naar rechts wiebelt op je voet. Veel vrouwen merken niet eens dat ze dat doen, dus laat een ander kijken hoe je loopt. Ook dat gewiebel kan erg vermoeiend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je meer moe wordt doordat je onbewust toch opmerkt dat de dagen korter worden. Probeer nog wat extra licht te pakken door een wandeling of zo...
Ook denk ik dat je moe kunt worden van de (on)bewuste ergernis over opgesloten voeten. Stel je voeten eens voor dat ze zich vrij voelen in je sokken. Dat ze vrij kunnen bewegen. Verandert je energie level dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga voor het psychisch effect. Als ik thuis kom van het werk, doe ik ook meteen mijn schoenen uit. Dit is stukken fijner. Zelf maak je hiervoor een associatie, schoenen uit en ik voel me beter. Als je dat genoeg doorzet in je hoofd, wil je geen schoenen meer dragen.

Zoals je aangeeft, word je moe van sokken dragen, omdat het een opgesloten gevoel geeft. Daarmee geef je al iets psychisch aan. Het is een gevoel.

Dus zodra je de associatie kan ombuigen, zul je waarschijnlijk niet zo snel meer moe worden. Tip: focus je er niet op.

Ik ken een collega die als er ook maar iets aan zijn kleding mis is, helemaal uit zijn doen is. Hij legt de focus op datgene en datgene maakt dan z'n dag kapot. Om maar een voorbeeld te geven van doordraven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik in mijn kaplaarzen loop, krijg ik ook rap moeie benen.
En dan maakt het niet uit wat voor sokken ik draag.
Dat komt omdat mijn enkels en onderbenen minder bewegingsvrijheid hebben.
En ja, ik heb 't over kaplaarzen, maar dat zal net zo goed voor dameslaarzen gelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga met het antwoord van Marleen mee, alleen vindt ik het juist veel fijner om sokken te dragen wat je dus in de zomer niet doet :-/

Als ik bij mijzelf reken: Als ik koude voeten heb dan kan ik voor de rest ook niet warm worden. Sokken geven mij altijd een warm en behaaglijk gevoel. Toch heb ik ook wel verschil in het materiaal van de sokken. Sommige sokken kun je al dan niet bewust toch de hele dag door voelen, vooral wanneer je voeten warmer worden. Daar kun je ook moe van worden. Vergelijk het met verkeerde binnenzolen in schoenen.

En natuurlijk wat hierboven ook al vaker gezegd wordt, in combinatie met het toch ook kouder wordende weer.