Is mijn duim gekneusd of verstuikt?

Hallo,

Bij hockey ben ik hard op mijn plaat gegaan, hierbij heb ik een aantal schaafwonden opgelopen. Dit heb ik ontsmet, maar ik ben ook op mijn duim gevallen. Nu is mijn muis van mijn hand opgezwollen en doet mijn duim flink pijn met bewegen, ik heb het ook flink gekoeld. Mijn hand is niet blauw maar dus opgezwollen en gevoelig. Ik heb er een kleine schaafwond op, weet iemand of dit ernstig is? Ik moet namelijk een schriftelijk examen doen op woensdag. (4 dagen)

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (1)

Of je duim verstuikt of gekneusd is, maakt voor je uiteindelijke vraag eigenlijk niet echt uit. Het gaat erom of jij woensdag voldoende hersteld bent om een schriftelijk examen te kunnen doen, en dat antwoord is zowel bij een kneuzing als een verstuiking niet simpel te geven. Jij bent namelijk de enige die kan bepalen of het schrijven straks voldoende lukt: wij voelen niet wat jij voelt, dus kunnen daar niet over beslissen.

Bij een verstuiking heb je eigenlijk altijd ook een kneuzing, omdat de banden rondom het gewricht dan zijn opgerekt en daarmee de structuren er omheen gekneusd zijn. Maar zowel een kneuzing als een verstuiking kunnen ernstig of minder ernstig zijn en beide kunnen ze veel of weinig pijn geven. In jouw geval is het zo te lezen flink pijnlijk, en ik denk dat je erop moet rekenen dat schrijven woensdag in elk geval niet zo gemakkelijk zal gaan als anders.

Je zou kunnen kijken of het gebruik van tape ervoor zorgt dat je je duim met minder pijn kunt belasten, maar misschien is het ook goed om te kijken naar alternatieven. Is het bijvoorbeeld mogelijk om het examen later in te halen, als blijkt dat het echt niet lukt? Mag je eventueel het examen typen in plaats van schrijven, of is het mogelijk het examen mondeling af te leggen? En zo ja: is dat dan op korte termijn te regelen of is dat een langere procedure? Hoeveel tijd heb je voor het examen? Als je meestal vrij snel bent en tijd over hebt, kun je overwegen om gewoon wat meer tijd te nemen door bijvoorbeeld regelmatige pauzes in te lassen of te proberen met je andere hand te schrijven (als je dat kunt tenminste; meestal zal dat in elk geval veel langzamer gaan dan schrijven met je dominante hand, maar niet iedereen is in staat om met de niet-dominante hand - leesbaar - te schrijven). Lukt het schrijven op zich wel, maar is het erg pijnlijk? Dan zou je kunnen proberen of je het wél redt wanneer je pijnstillers gebruikt, hoewel je er dan rekening mee moet houden dat je mogelijk je herstel belemmert door de pijn te negeren. En als al het andere faalt: wat gebeurt er als je je ziek meldt voor het examen? Zijn er herkansingen?

Toegevoegd na 4 minuten:
In de reacties stel je nog een vraag over luxatie (=uit de kom). Als je duim er uit staat, kun je niet alle bewegingen maken. Hij staat dan ook scheef. Als je duim geluxeerd is gewéést of -waarschijnlijker- gesubluxeerd, dus gedeeltelijk geluxeerd en daarna vanzelf is teruggeschoten, kún je wel bewegen maar blijft dat een tijdje pijnlijk. Soms wordt een gewricht ook dik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even als extra uitleg: een subluxatie, dus een gedeeltelijke luxatie, schiet niet altijd vanzelf terug. Maar de kans dat een subluxatie vanzelf weer terugschiet is wel veel groter dan dat dit gebeurt bij een volledige luxatie. Een subluxatie die daarna - eventueel in dezelfde beweging of val - weer is teruggeschoten zou zeker een verklaring kúnnen zijn voor je klachten (zeker als je van jezelf vrij soepele gewrichten hebt of je eerder letsel aan die duim hebt gehad), maar het is slechts één van de vele. Waarom denk je aan een luxatie? Staat je duim scheef? Heb je het idee dat de gewrichten niet helemaal goed op elkaar staan? (En zo ja: welk gewrichtje hebben we het dan over?)