Hoe lang mag een apotheek wachten met leveren?

Mijn apotheek wacht soms erg lang (een aantal weken tot een maand) met de levering van bepaalde medicatie die voor mij noodzakelijk. Hoe lang mag een apotheek de levering uitstellen? Wat kan ik zelf hiertegen ondernemen (behalve van apotheek wisselen)?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
fremar
8 jaar geleden
sommige medicatie is beperkt in voorraad waardoor levering lang kan duren.Normaal zou je mogen stellen vandaag besteld ,morgen leverbaar.Spreek er eens over met je apotheker,waarschijnlijk is er een reden...zo niet kan je nog altijd veranderen
tinus1969
8 jaar geleden
En wat gebeurt er dan tijdens die weken tot maand dat je die medicatie niet hebt?
Erna55
8 jaar geleden
Ga een gesprek aan met de apotheek. Wat maakt dat ze je nodige medicatie niet in voorraad houden ? Zijn ze ervan op de hoogte dat je deze medicatie blijft gebruiken ? Veel apothekers hebben een service voor herhaalrecpten. Die wordt dan standaard geleverd voordat de medicatie op is.

Het beste antwoord

Er is geem maximale levertijd voor apotheken. De Nederlandse Zorg Authoriteit (NZA) stelt wel transparantie-eisen aan de apotheek. Zie link.
Paragraaf 2.4 vermeldt:
"De levertijd van geneesmiddelen
-Algemene regel voor alle zorgaanbieders De zorgaanbieder moet eventuele levertijden (of wachttijden) van producten inzichtelijk maken.

-Concrete invulling eisen aan apotheken
Wanneer een niet-preferent geneesmiddel niet direct geleverd kan worden moet de apotheek aangeven wanneer dit wel geleverd kan worden en op welke wijze het geleverd wordt. De apotheek moet een patiënt dus niet alleen inzicht geven in wat er geleverd wordt en tegen welke prijs, maar moet ook transparant zijn over de tijd die het kost om het gewenste product te leveren. Zo wordt het voor een patiënt duidelijk Specifiek voor preferente geneesmiddelen geldt dat aangegeven moet worden of het geneesmiddel direct leverbaar is of niet. Als dit niet het geval is, moet de apotheker als dit mogelijk is, aangeven wanneer het wel leverbaar is. Als dit niet bekend is, moet de apotheker aangeven dat de verzekerde zich tot zijn/haar zorgverzekeraar moet wenden voor informatie, of dat de patiënt zich kan wenden tot een andere apotheek, die het mogelijk wel op voorraad heeft. "