Kan een darm bekneld raken tussen een rugwervel?

Het zou mogelijk het gevolg kunnen zijn van een bevalling.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Erna55
8 jaar geleden
Nee, een darm kan niet bekneld worden in een gaatje van het buikvlies.
Dit heet een "breuk" .
Erna55
8 jaar geleden
Herstel: een darm kan ALLEEN bekneld worden in een gaatje in het buikvlies,
Het kan NIET bekneld worden tussen een ruggewervel.

Het beste antwoord

Nee dat kan niet.
Sowieso kan niets bekneld raken tussen slechts één object; dus ook niet tussen een wervel. Ik neem aan dat je tussen twee wervels bedoelt, maar ook dat kan niet.

Tussen de wervels ligt de tussenwervelschijf, deze vult in de richting van de buikholte de ruimte tussen de wervels compleet op. Er is dus simpelweg niets om tussen bekneld te raken. Daarnaast loopt er om het gehele darmpakket een buikvlies en ook aan de rugkant een pakket aan spieren en pezen. Deze voorkomen dat er überhaupt iets uit gaat steken om bekneld te raken.

Aan de buikkant zitten er zwakkere plekken in de spierlaag en de bindweefselplaten. Hier kan wel een gaatje in ontstaan waarin de darmen bekneld kunnen raken. Aan de rugkant zijn deze zwakkere plekken er niet, het wordt door de aanwezigheid van de botten wel juist versterkt. Uitstulpingen en beknellingen van de darmen komen daar dus niet voor.
Een hernia nuclei pulposi met beknelling van de zenuwbanen komt in de rug natuurlijk wel voor, ook als gevolg van een bevalling; dat staat echter geheel los van de darmen.