Wat voor invloed heeft een saunabezoek op je gewicht?

Ik zat hier al langere tijd over na te denken en heb het dus even uitgetest

Voordat ik in de sauna ging ben ik naar de WC geweest, toen woog ik 70,4 kg. Toen de sauna ingegaan, daar heb ik 1 liter water gedronken wat ongeveer 1kg weegt.

Daarna gedoucht en gewacht tot ik helemaal droog was en weer gewogen, 70,9 kg. Omdat ik in korte tijd 1 liter water gedronken had, dacht ik dat ik daar 1kg vanaf zou kunnen trekken, dus 60,9kg? Dan zou ik dus 0,5kg uit hebben gezweet. Ik las op internet dat 1ml zweet 1 gram weegt.

Toen moest ik weer naar de WC en dacht ik zal eens kijken hoeveel ik plas (vies, ja ik weet het). Dat was dus 400ml. Weer gewogen en nu ik woog 70.5kg. Dus nog steeds 0.1KG meer als voorheen.

Ik snap het nog steeds niet, vandaar dus mijn vraag; Wat voor invloed heeft een saunabezoek op je gewicht?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (1)

Heel tijdelijk kun je door het vochtverlies (zweten) wat minder wegen als je net naar de sauna bent geweest. Maar als het goed is, vul je dat ook aan door extra vocht tot je te nemen, zoals jij ook hebt gedaan.

Verder fluctueert je gewicht sowieso gedurende de dag, dus uit jouw metingen kun je verder niets concluderen. Wanneer je niet naar de sauna was geweest, had je waarschijnlijk vergelijkbare cijfers gehad. Als ik me 's ochtends weeg en ik drink daarna een liter water, ben ik misschien een kilo zwaarder, maar als ik dan twee uur later weer 500 ml uitplas, zit ik niet per definitie 500 gram boven de eerste weging. Zélfs niet als ik verder niets gegeten of gedronken zou hebben. Want die 500 ml urine is niet simpelweg de helft van wat ik twee uur daarvoor heb gedronken: ook zonder dat water zou ik urine geproduceerd hebben in die uren. Niet zoveel als mét, maar ontegenzeggelijk meer dan niets. Datzelfde gebeurt met allerlei processen in je lichaam, waar alles behalve water veel ingewikkelder werkt omdat de energie dat een product ons levert (kcal) veel hoger of lager kan zijn dan het gewicht ervan.

Ik gok daarbij dat je niet volledig nuchter de sauna in ging, en zéker niet al drie dagen nuchter was. Het is niet voor niets dat diëtisten ons altijd vragen om onszelf in de ochtend en nuchter te wegen. Daarbij krijg je meestal het advies wanneer je moet afvallen of aankomen om niet vaker dan één keer per week te wegen, omdat je anders al die kleine schommelingen meet die jij nu gemeten hebt en die niets zeggen over ons daadwerkelijke gewicht. Zelfs als er vaker gemeten móet worden omdat een acuut ziek iemand of een operatiepatiënt bijvoorbeeld in een zorgelijk snel tempo afvalt, wordt er nooit vaker gewogen dan één keer per dag. In de ochtend dus, en nuchter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik maak gebruik van de site Trendweight. Ik weeg 1x per dag, en die site haalt de kleine schommelingen er uit en laat de globale lijn zien. Erg handig vind ik zelf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
KLopt, Lies ; mijn gewicht kan op een enkele dag wel twee kilo (!!) schommelen, maar met eens in de week wegen zit er een duidelijke lijn in. Eens in de maand zou zelfs wellicht nog beter zijn. Saunabezoek heeft op de lange duur geen enkele invloed op je gewicht , ik zou zelfs zeggen integendeel, want je hoeft geen calorieën te verbruiken om warm te blijven.