helpt antibiotica tegen keelontsteking?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Is dit een algemene vraag, in de zin van "ik ben benieuwd of ..."? Of is dit een vraag die betrekking heeft op jouzelf of op iemand die jij kent, in de zin van "ik heb keelontsteking, is het een goed idee om antibiotica te nemen?" In het laatste geval kun je de vraag aan de huisarts stellen. Dat zal sowieso moeten omdat, ALS antibiotica inderdaad helpen, je die alleen via de (huis)arts kunt krijgen. Overigens moet je je ook dan afvragen of het *nodig* is antibiotica te gebruiken. Het is fantastisch spul, maar het heeft ook behoorlijk wat nadelen. ALS antibiotica in jouw geval zouden helpen, moet je je toch afvragen OF je die wilt gebruiken. Zelf heb ik liever een week langer keelontsteking zonder antibiotica, dan een week korter keelontsteking met antibiotica. Maar ik ben jou niet, dus voor jou kan het andersom liggen. Dat hangt af van jouw overige omstandigheden, die ik niet ken.

Het beste antwoord

Acute keelpijn is meestal een aandoening die vanzelf geneest na 5 à 7 dagen, ook als ze veroorzaakt wordt door streptokokken.
Cruciaal is de vraag of antibiotica de klinische evolutie van acute keelpijn positief kunnen beïnvloeden. Enkele studies hebben aangetoond dat de ziekteduur met één à twee dagen kan worden ingekort, maar dan alleen voor de streptokokkeninfecties (max. 30%) en indien de antibiotica worden toegediend binnen drie dagen na het begin van de symptomen.
Bij de keelontstekingen van virale of van onbekende oorzaak hebben antibiotica alleszins geen enkele zin.
fremar
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
juist, als de keelpijn blijft aanhouden of heel ernstig pijnlijk is, dan kan je beter naar de dokter.
voor een angina, keelontsteking obv streptokokken, wordt vaak antibiotica voorgeschreven.
een goede zaak dat men nu niet meer voor van alles en nog wat antibiotica voorschrijft en patiënten ook beginnen in te zien dat dat maar goed is ook. we krijgen al antibiotica binnen via vlees, honing etc. dus als er dan nog genomen wordt bij aandoeningen waar deze niet eens bij helpen, kan dat gevaarlijk worden als het eens écht erop aan komt..., want dat werken antibiotica minder goed.
Sowieso zijn er nu al heel wat bacteriën resistent tegen antibiotica. Een gevaarlijke evolutie!