Hoe is het mogelijk dat iemand bang is voor clowns?

ik hoor vaak dat mensen bang zijn voor clowns, en kan mij dat niet voorstellen.. clowns zijn toch vrolijk en grappig..? hoe kan zo'n angst voor clowns ontstaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

als je de film 'it' hebt gezien (verfilming van stephen king boek) bekijk je clowns toch met andere ogen.

en in z'n algemeenheid: het blijft een masker, een grimas.
welliswaar een vrolijke grimas, maar toch.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha inderdaad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heeft een meisje uit mijn klas ook. Met Engels hadden we het er ook al over. Toen ging het over fobieën. Je kunt echt bang zijn voor de gekste dingen; clowns, ballonnen, knopen (ja, je leest het goed, gewoon zulke dingen om je broek mee dicht te maken)
Ik vind het zelf ook heel gek.
Gelukkig kun je met therapieën van bijna elke fobie af komen!

Andere antwoorden (10)

ja, dat heet coulrofobie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zit het gezicht niet, ze zijn dan best gesloten zeg maar. Snap je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een clown gebruikt onder andere schmink en vrolijke kleding om zijn gezicht (en dus zijn ware persoonlijkheid) te verstoppen. Mede door zijn vrolijke en soms onvoorspelbare gedrag kan dat wellicht schrikbarend overkomen. Clown staan voor vrolijkheid, maar niet iedereen ziet vrolijkheid wanneer hij/zij een clown ziet en dat kan in de hersenen counter-productief werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan, naast het feit dat je iemands gezicht niet goed ziet wat angstaanjagend kan zijn, ook een trauma van vroeger zijn (ooit door een clown laten schrikken), of bijv. ook al die enge films over evil clowns.
Ik heb ooit een artikel gelezen waarin een aantal clowns vertelde hoe eenzaam en ongelukkig ze eigenlijk zijn. Als je daar bij stil staat zijn ze ook minder leuk, zelfs een beetje triest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ziet de ware persoon achter het gezicht niet. Mijn moeder heeft een hekel aan clowns door de film it.
Ik haar clownen omdat ik bassie en Adriaan haat. En omdat een grote stinkende pedofiel clown is geweest in onze buurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt vreselijk walgelijk dat er pedofiel clown is geweest in jullie buurt! Ik hoop dat hij opgepakt is.. Alleen nog dit... Vooropstellend dat we allemaal mensen zijn, vind ik dat je op basis van je (jullie) ervaringen, je niet clowns hoeft te haten (of uit te sluiten). Er zijn een hele hoop mensen van echte vrolijke, grappige en energieke aard, die het leuk vinden om clown te spelen in theater, kinderfeestjes etc.
Als heel klein kind één keer meegeweest naar het circus. Kreeg spontaan een afkeer van de clown daar. Ik wilde gelijk nooit meer mee en ook als volwassene ben ik nooit meer naar het circus gegaan. Ik heb geen angst voor een clown maar wel een grote afkeer van hem. Hoe kan zo'n figuur nu leuk zijn? Ik vind er niets te lachen aan. Het is een sukkel, een loser en een underdog. Misschien is hij zielig maar om zielige mensen behoort men niet te lachen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als klein kind las ik eens het boek 'Doe wat de clown zegt' van de serie 'zoeklicht'. Hierin komt een slechte clown voor. Ik was een jaar of zeven en werd zó bang van dat boek, dat ik daarna ook bang was in het echt voor clowns. Ooit was vlak daarna het circus in de stad en ging ik daar heen, en daar was een clown die exact leek op die van het plaatje van het boek en die was niet echt aardig tegen de andere clown...Mijn fobie was geboren.
Tegenwoordig weet ik natuurlijk prima dat het boek is verzonnen, en dat
clowns geschminkt worden enzo, maar ik vind ze nog steeds niet prettig. Ben er niet echt super bang meer voor, maar ik vind ze nog steeds niet leuk ;) Als er 1 op tv komt ofzo, zap ik ook weg. vooral clowns met een extreem wit gezicht...

Ach jah, andere mensen zijn bang voor spinnen maar ik voor clowns :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Clowns zijn geforceerd vrolijk en ze proberen af te dwingen dat jij hen leuk vind.
Dat staat veel mensen niet aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een clown heeft een masker en je ziet niet wie je tegenover je hebt. Een gemaakte gezicht uitdrukking (de lach) maakt dat clowns met vrolijkheid worden geassocieerd. Echter er zijn ook wel slechte clowns te benoemen. Zie het antwoord hierboven over clowns met slechte bedoelingen. Sommige mensen hebben bewust hun clownsuitrusting gebruikt om mensen te misleiden (misbruik maar ook bankovervallen).
Ik denk vooral dat het met de onherkenbaarheid van iemand te maken heeft. Je ziet niet wie je tegenover je hebt. Mijn zus had het als klein kind met zwarte piet. Zóóó bang! Ondanks dat ze een snoepkont was durfde ze nog geen pepernoot van hem aan te nemen. Het was ieder jaar weer huilen geblazen. Geen traumatische ervaring gehad, gewoon bang. Ik denk dat mensen dat ook met een clown kunnen hebben. Net zoals je je kunt afvragen waarom is iemand bang voor spinnen of muizen .... tsja waarom ...?
Steenuiltje
13 jaar geleden
Mijn zoon leeft helaas niet meer, hij had een hartafwijking. Het enige wat hij in Groningen vreselijk vond waren de clinic clowns. Ik geef daarom nog steeds geen geld hiervoor, want iedereen denkt alleen maar dat clowns leuk zijn.
Als jij echter doodziek in je bedje ligt, heb je vaak geen zin in die flauwekul, en dat wordt vaak niet begrepen. Het is raar, hoe men denkt, clowns zijn NIET altijd leuk!