kun je blind worden van mascara?

Weet iemand of je je ogen er dusdanig mee kan beschadigen dat je blind wordt? Door jarenlang elke dag te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3K

Antwoorden (1)

Alleen als jij voor je gaat slapen gaan de mascara niet verwijdert, en wanneer je tijdens het opbrengen ervan je ogen bekrast.

Want mascara kan dan tijdens je slaap gaan korrelen en in je ogen terechtkomen, waardoor je wakker kunt worden met jeukende, bloeddoorlopen ogen, bekraste hoornvliezen of zelfs een ooginfectie. Als dat niet goed behandeld wordt kan het slecht aflopen. Het advies is dus om alle make-up 's avonds te verwijderen.

En overdag kan mascara ook schade aan je ogen berokkenen. De meest voorkomende cosmeticagerelateerde verwonding is namelijk het krassen van je oog met een mascaraborsteltje . Als die oogschram onbehandeld blijft kan dit tot een ooginfectie leiden. En infecties kunnen resulteren in zweren op het hoornvlies, verlies van wimpers en in het ergste geval blindheid. Voorkom zulke verwondingen door de mascara rustig aan te brengen, dus niet tijdens het autorijden in je binnenspiegel.

Toegevoegd na 12 uur:
Nu blijkt dat het gaat om de ingrediënten van de mascara: die kunnen een allergische reactie veroorzaken, maar echt schadelijk zijn ze niet. Je moet alleen goed uitkijken welke mascara je koopt als je gevoelige ogen hebt. Wanneer je al een poosje 's morgens last hebt van wallen en wat prikkende rode ogen, dan zit er dikke kans in dat je niet tegen de mascara (of een andere make-up voor de ogen) die je nu gebruikt kunt.
Amadea