Hoelang moet je wachten met seks na Corona?

Mijn vriend heeft zich een tijdje terug beschikbaar gesteld als proefpersoon voor het coronavaccin. Wij mochten van de arts gewoon intiem zijn, zolang hij mij maar niet zwanger maakt omdat dit mogelijk gevolgen zou kunnen hebben voor de baby. Wij willen voorlopig geen kinderen, maar hoe zit dat vrouwen die wel graag zwanger willen worden maar bij wie de partner recentelijk besmet is geraakt? Hoelang moeten zij wachten met seks na Corona? Corona zou ook na herstel de zaadkwaliteit van de man negatief beïnvloeden en dat bevordert de zwangerschap nou ook niet echt.

3 jaar geleden
10.4K

Antwoorden (2)

Ik (of mijn vaste partner) heb het coronavirus gehad. Wanneer kunnen we weer seks hebben?
Wacht tot al je klachten helemaal over zijn voordat je weer seks met elkaar hebt. Het RIVM gaat ervan uit dat een patiënt die zich niet meer ziek voelt, na 24 uur niet meer besmettelijk is.

Mensen die pas genezen zijn van het coronavirus hebben best dertig dagen lang geen seks met hun partner. Uit een nieuw onderzoek blijkt immers dat het virus nog een tijdje aanwezig blijft in het sperma.

Het is nog niet helemaal duidelijk of het coronavirus al dan niet seksueel overdraagbaar is. Wél werd het virus aangetroffen in het sperma van mannen die onlangs besmet waren en genezen werden verklaard.
3 jaar geleden
Een koortsepisode kan tot wel drie maanden effect hebben op de spermakwaliteit. Ook kunnen medicijnen of een behandeling als chemotherapie de vruchtbaarheid aantasten.

Dinkelman-Smit, uroloog-androloog in het Erasmus MC vindt de oproep om te wachten met proberen dan ook wat voorbarig. "Ik vind dat je op basis van dit onderzoek niet kan zeggen: wacht maar even. Het lichaam heeft zelf een mechanisme in werking, waardoor de kans op zwangerschap kleiner zal zijn als de spermakwaliteit niet goed is."