Niet willen werken tijdens corona: kan dat?

Veel mensen gaan dood aan coronavirus en ben al maanden bezorgt daarover. Heb zelf niet de beste gezondheid. Ook lees ik en hoor ik van mensen om me heen dat er mensen ziek van zijn geworden en sommige er aan overlijden. Je ziet dat zorgmedewerkers, supermarkt medewerkers etc aan de frontline werken en daarmee hun gezondheid op het spel zetten. Ook daarin overlijden mensen in die sector aan het virus. Nu wil ik eigenlijk niet meer werken want geld is het me niet waard, ook al zonder geld kun je niks in deze samenleving. Ik heb niet om zo'n economische systeem gevraagd en toch ben ik verplicht zeker nu, om me leven te geven volgens de staat om te werken. Maar ik wil niet. Heb helaas geen spaargeld, niks alleen een klein salaris. In deze coronaperiode heb ik dus geen plan B. Ben geen rijkaard die kan wonen op een onbewoonde eiland met mijn voedselpakketten. Draag waar ik mag en kan beschermmiddelen, volgens mijn baas.
Wat zijn mijn opties betreffende niet willen werken?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
Amadea
3 jaar geleden
Vraag een paar weken vakantie en kom weer terug op je werk zodra je bent ingeënt.
ronron1212
3 jaar geleden
Er sterven elk jaar veel mensen aan de griep dus ook aan corona. Het erge aan het corona is dat er een groot aantal mensen op een ic komen maar het is nog niet dodelijker dan een griep in Nederland. Je kunt niets anders dan je werk doen net als altijd
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Door alle maatregelen is corona inderdaad niet dodelijker dan de griep. In potentie echter wel.
Maar het meest grote nadeel is wel dat nu al blijkt dat corona een veel grotere kans geeft op lange termijn effecten dan de griep. En dat is waar weinig mensen rekening mee houden.
Maar het klopt ook dat je er niet door lam moet laten leggen. Wel oppassen maar niet gaan panikeren.
Erna55
3 jaar geleden
Werk je in de zorg? Fijne collega ben je dan. Je andere collega's moeten dan maar overuren draaien om het rooster rond te krijgen.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
@Erna55
Ik vind het eigenlijk best onbeschoft wat je nu zegt. Wat zegt dat dan over mensen met een kantoorbaan? Want die werken niet in de zorg en zitten (soms) werkloos thuis. Fijne mensen dat, want die kunnen gerust helpen in ziekenhuizen om de zorg te ontlasten? Wie zijn wij om te oordelen? Er zijn genoeg mensen die angst hebben voor corona. Ik heb vorige week een collega van 31 verloren aan corona. 31?! Staat je verstand bij stil, die collega mankeerde nooit iets. Als je dan ook nog eens niet helemaal gezond bent, dan snap ik de angst wel. En ik snap iemand die zegt: "Ik wil dit niet." Ook. Niemand heeft ervoor getekend om zelf ziek te worden door zijn/haar werk. Ik kan je vertellen, als ik op een afdeling met Corona patiënten of bijvoorbeeld nog erger Ebola patiënten moet werken...doe ik het ook niet. En het interesseert mij niet wat iemand daar van vindt. Maar ik werk niet in de zorg, dus ik hoef die keuze niet te maken. Natuurlijk ben ik daarom wel een slecht mens...
HeerVoldemort
3 jaar geleden
@Sugarno
Ik weet niet wat voor werk je doet. Maar je hebt niet de mogelijkheid om thuis te werken? Anders verlof opnemen. Of onbetaald verlof, maar dan heb je inderdaad geen inkomen.
tinus1969
3 jaar geleden
@ronron1212, Corona is veel dodelijker dan de griep (influenza). Verder heeft Sugarno recht op ene gezonde/veilige werkplek dus zomaar roepen 'Je kunt niets anders dan je werk doen net als altijd' is uit de lucht gegrepen.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
@Tinus: in de eerste golf moesten zorgmedewerkers hun werk doen zonder goede beschermingsmiddelen - dus niet écht een veilige werkplek.... Gelukkig is dat nu veranderd.... Verlof opnemen: dat zal je werkgever je niet toestaan in de zorg, schat ik zo in... En ook bijv. in winkels: Je kunt alleen verlof opnemen als het werk daar niet (teveel) onder lijdt... En met alle zieken / geïsoleerden die er toch al zijn, zal er niet veel ruimte zijn voor mensen die "niet willen werken".
Ik kan me de angst van de vraagsteller voorstellen, maar we moeten er nou eenmaal met zijn allen doorheen - dus gewoon je werk doen - of ontslag nemen zonder uitkering - en proberen je angst te relativeren: mensen worden nu vele minder ziek dan tijdens de eerste golf, jongere mensen gaan minder snel dood dan oudere, en áls je ziek wordt: tja, die kans bestaat, en dan hopen we er maar het beste van....
(Vervolg)
HannekeJanssen
3 jaar geleden
(vervolg): Voor je het vraagt: Ik kan zelf merendeels thuis werken, moet alleen zo af en toe met het OV naar mijn werk. Mensen van wie ik houd werken wel in de zorg - en daar ben ik dan ook bést bezorgd over... Maar ja, het werk moet gewoon gebeuren!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Op GV hebben wij niet het recht om te oordelen over anderen!
Echter, een mening hebben is menselijk. Maar zelfs mijn mening slik ik geregeld in. HeerVoldemor; wat jij zegt, dacht ik ook.
Ik heb respect voor jou dat jij jouw mening wel hebt gegeven. Velen delen jouw mening. Op deze vraag kun je bijna geen antwoord geven, omdat wij niet in de schoenen staan van sugarno.
Als de angst overwint, leidt, je niet de mogelijkheden hebt of aangeboden krijgt om thuis te werken, dan heb je een probleem. Sugarno, is het niet mogelijk om tijdelijk ander werk te verrichten voor dezelfde baas?
Sterkte verder....
Thecis
3 jaar geleden
@Erna55
Niet alleen onbeschoft, maar ook niet onderbouwd. Je doet een aanname en gaat dan daar op inhakken. Maar misschien dat ik iets mis. Waar haal je de informatie vandaan dat de vraagsteller in de zorg werkt?

Antwoorden (2)

Niet willen werken kan. Stoppen met werken kan ook. Alleen heb je dan geen inkomsten meer, ook geen recht op WW.
3 jaar geleden
Uiteraard kan je niet willen werken, maar je kan ervan uitgaan dat je baas je gaat ontslaan. Je zou wel voor kunnen stellen om evt thuis te mogen werken omdat je bezorgd bent om je gezondheid (en die van een ander).