Kun je na in aanraking van een corona besmet persoon zelf nog na 10 dagen corona krijgen?

een jaar geleden
1.9K
crispy
een jaar geleden
Als je contact hebt met een covid patient, wordt direct besmet of je wordt niet besmet. Het virus doet er geen 10 dagen over om jou te bereiken.
Maar het is wel mogelijk dat je pas 10 dagen later klachten ontwikkelt.

Antwoorden (1)

Het kan. Als je besmet raakt duurt het meestal 5 tot 6 dagen voordat je klachten krijgt. Uit het bron- en contactonderzoek blijkt dat 99% van de contacten die klachten krijgen, dit binnen 10 dagen na het laatste contact krijgen.
SimonV
een jaar geleden
crispy
een jaar geleden
Dat betekent dat 1% dus klachten krijgt pas op of na de 10e dag. Maar dan ben je zelf (waarschijnlijk) al wel besmettelijk een aantal dagen eerder.