valt autisme onder verstandelijk gehandicapt?

Ik heb autisme (mild) en ik wil wel eens weten of ik nou verstandelijk gehandicapt ben of niet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraag dat aan je behandelend arts . Er zijn zo veel variaties in . Succes .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
volgens mij zijn er 3 soorten handicaps. Fysiek (lichamelijk), verstandelijk (IQ) en psychisch. Autisme valt onder de psychische handicaps. Dat heeft meer te maken een met beleving en emotionele beperking.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Autisme wordt beschouwd als een persoonlijkheidsstoornis en zegt niets over je verstandelijke vermogens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies ik heb asperger met een iq van 130
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een handicap hoeft niet altijd een beperking te zijn.
Erna55
8 jaar geleden
http://www.autisme.nl/media/55246/NVA_Onderzoeksrapport_2013_LR.pdf

Het beste antwoord

Verstandelijke beperking is de huidige term voor mentale retardatie: een ontwikkelingsstoornis die ervoor zorgt dat de cognitieve vermogens van een persoon beperkt ontwikkelen.
Doorgaans spreekt men van een verstandelijke beperking wanneer het IQ lager dan 70 is.

Dit kan samengaan met autisme, maar autisme is dus op zich geen verstandelijke beperking.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ter verduidelijking: 'verstandelijke beperking' is een verzamelnaam en geen specifieke stoornis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, een autistische stoornis zegt niets over je leervermogen.
Rond Eindhoven zijn veel hoog opgeleide mensen mensen met een autistische stoornis, door Philips aangenomen omdat ze goede techneuten zijn.

Toegevoegd na 43 minuten:
Cognitieve onderzoeken wijzen uit dat er een correlatie is tussen autisme en een talent voor techniek. Dat zie je ook in de praktijk: op veel technische universiteiten en bij technische bedrijven werken mensen met relatief veel autistische trekken.’ - See more at: http://www.npowetenschap.nl/site/artikel/Wonen-in-Willie-Wortelland/6710#sthash.WviKqqsf.dpuf
Erna55
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Er zijn ook autisten met een zeer laag IQ. Dat je hier de vraag stelt, betekent voor mij dat je niet zwak begraaft bent.
Er zijn vooroordelen over autisme, dat ze een verstandelijke beperking hebben. Dus een zeer laag IQ.
Maar dat is slechts een deel. Daar hoor je zeker niet toe.
Het zou zelfs kunnen dat je een hoog IQ hebt.
Daarom wilde ik de voorbeelden geven van Eindhoven en Sillicon Valley.
Er zijn ook autisten die zeer hoog begaafd zijn. Maar alles tussen zwak begaafd en hoog begaafd is mogelijk. Je bent zeker niet zwak begaafd, je bent zeker niet verstandelijk gehandicapt. ik neem aan dat je nu op de middelbare school zit. Doe de opleiding die je wilt en kunt.
Dit lijkt mij van wel:het is noodzakelijk even stil te staan bij de verstandelijke handicap die bij de meeste kinderen met autisme tegelijk aanwezig is. Het kan dramatisch worden als ouders bij de oorspronkelijke diagnose alleen maar het etiket 'autisme' te horen hebben gekregen en niet de zo noodzakelijke informatie over de ook aanwezige verstandelijke handicap. De meeste mensen met autisme zijn tegelijk matig tot ernstig verstandelijk gehandicapt (60% heeft een IQ beneden de 50).
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, iemand met autisme is niet per definitie verstandelijk beperkt.
Dat veel autisten een verstandelijke beperking hebben is een ander verhaal.
Reddie
8 jaar geleden
Je redenering klopt van geen kanten.
1) Je stelt dat als 52% van de mensen van het mannelijk geslacht is, dat iedereen dan wel van het mannelijk geslacht zal zijn.
2) Je stelt dat ouders precies moeten weten hoe een kind in elkaar zit. Als ouder ga je om met een kind zoals dat is. Je stopt het niet in een hokje.
Maar wat mij het meest stoort is dat je een mens ongemotiveerd als grof vuil afserveert. Schande.
Erna55
8 jaar geleden
@fremar : Autisme is niet perse gekoppeld aan verstandelijke handicap.
60% volgens jou cijfers is wel verstandelijk beperkt.
40% dus niet.
De vraagsteller zeker niet ! Ik begrijp ook niet wat er dramatisch is aan horen dat het kind autisme heeft.
Iedere ouder heeft het liefst "gewone gezonde kinderen" , maar wanneer dat anders is dan is dat niet perse dramatisch.