Wat is een normaalwaarde voor de bloeddruk tijdens fysieke inspanning?

Ik kom er niet wijs uit. Wat gebeurd er met je bloeddruk wanneer je aan het sporten bent? Wat is de normaalwaarden van de bloeddruk tijdens de fysieke handelingen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
42.9K

Antwoorden (3)

Er zijn geen normaalwaarden van de bloeddruk tijdens inspanning.
Het hangt er maar net vanaf hoe groot de inspanning is.
Als voorbeeld: Als een ruiter te paard een hindernis nadert en ze zich allebei voorbereiden op de sprong, kan bij beide de piekdruk wel 300mmHg zijn.
Reddie
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Hoezo min? Ik heb die metingen vroeger zelf gedaan.
Het is perfect normaal om af en toe een verhoging te hebben van de bloeddruk. Zo zal men tijdens het sporten een bloeddruk hebben die hoger ligt dan de normale waarden van 140/90.

Toegevoegd na 5 minuten:
Doordat het hart krachtiger samentrekt, neemt de bloeddruk toe tijdens zeer intensieve krachttraining. De onder- en bovendruk kunnen tijdens intensieve krachttraining respectievelijk toenemen tot 170 en 270 mm Hg bij zeer zware beenoefeningen.
fremar
8 jaar geleden
Voor bloeddruk geldt een onderdruk (diastolisch) en een bovendruk (systolisch). De bovendruk is hoeveel de slagader opzwelt tijdens een hartslag, de onderdruk is de druk van de slagader tussen hartslagen. Deze waarden geven informatie over hoe elastisch de slagaderen zijn. Dit werd vroeger gemeten in millimeter kwik (Hg) en deze naamgeving wordt nog steeds gehanteerd (mmHg).

Een normale bloeddruk ligt op 120 mmHg systolisch boven 80 mmHg diastolisch, oftewel 120/80. De belangrijkste waarde is diastolisch (de onderdruk), als deze waarde boven de 90 komt tijdens rust (met een bovendruk van 140), is er sprake van hoge bloeddruk.

Tijdens inspanning stijgt je bovendruk om meer bloed naar je spieren te pompen. Deze kan stijgen van 120 naar boven de 200. De onderdruk varieert bij gezonde mensen weinig en stijgt niet boven de 110 mmHg.

Zie ook het plaatje in de eerste bron.