waarom krijgen veel mannen een dikke buik als je ouder worden, is dat buikvet en kun je daar wat aan doen?

Toegevoegd na 6 dagen:
is er verschil tussen buikvet en orgaanvet. dat laatste zou zich vooral opslaan rondom de organen. gaat dat ook weg door minder te eten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
12K

Antwoorden (2)

De plaats waar lichaamsvet opgeslagen wordt, is hormonaal bepaald. Bij mannen zie je dit lichaamsvet vaker in de buik.
Grofweg kun je zeggen dat sommige mensen meer een "appelvorm" hebben en anderen meer " peervormig" zijn.

-http://www.kennislink.nl/publicaties/appels-en-peren. ---Onder invloed van geslachtshormonen hebben mannen in verhouding veel buikvet, en mannen met een buikje – bierbuik of embonpoint – lopen een groter gezondheidsrisico dan mollige vrouwen met veel vet op billen en dijen. Zelfs magere mensen zitten in de gevarenzone als ze in verhouding veel buikvet hebben.

De vetverdeling is voor ongeveer 50 procent erfelijk bepaald. In de derde studie is gekeken welke SNP’s samengaan met variaties in de taille-heup-verhouding. “Wie dikker wordt, verschuift altijd een beetje in de richting van een appelvorm”, zegt Zillikens. “Om de erfelijke achtergrond van de vetverdeling apart van die van het gewicht te onderzoeken, hebben we gekeken naar de taille-heup-verhouding bij een gegeven BMI.” ----------

Wat je aan buikvet kunt doen is afvallen.
Erna55
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Het zou misschien kunnen dat mijn bron niet klopt en dat er daarom 2 minnen zijn gegeven. Hoewel ik kennislink betrouwbaar vind. Erg jammer dat er geen uitleg bij het minnen gegeven wordt.
Het vreemde is dat vrouwen van nature een dikkere buik hebben/krijgen om het biologisch belangrijkste deel van het lichaam [de buik] te beschermen.
Vrouwen worden meestal op alle punten/onderdelen van het lichaam dikker, terwijl mannen meestal alleen op de buik "groeien". Als je een man van achteren ziet, kun je niet bepalen of hij wel of niet slank is. Dat zie je pas als je hem van voren kunt zien: zijn buik. En bij gebrek aan heupen dragen alle mannen een riem omdat anders de broek op de grond valt...

Mannen krijgen een dikke buik van te veel eten en te weinig bewegen. Als een man van het leven geniet, meer/lekker eet en drinkt wordt hij zwaarder, zou hij nog sporten/genoeg bewegen, zou hij niet zo'n dikke buik krijgen.

Antwoord

Als een man ouder wordt, beweegt hij minder en eet en drinkt [alcohol] hij meer. Hierdoor wordt hij zwaarder en mannen krijgen dan meestal een dikke buik.

Wat je daaraan zou kunnen doen, is minder eten/drinken en meer bewegen/sporten. Het logische antwoord is niet meer eten dan je verbrandt..