Hoe komt iemand het makkelijkst van een angststoring af?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Kimath
12 jaar geleden
Bedoel je toevallig stoornis? Storing is wat anders namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt,het moet stoornis zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan niet 'gemakkelijk'... Dat proces op zich is al heel 'angstig' en langdurig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met je eens Gdan: dat gaat echt niet even zomaar!

Antwoorden (7)

of het makkelijk is weet ik niet
maar als er dingen zijn waar je veel angst voor hebt dan kan je jezelf de vraag steen ;is dit terecht of zit het aleen tussen de oortjes?

mijn vriendin die durfde niet in de lift en ging ook niet met de bus

in therapie moest zij juist die dingen wel doen en kreeg deze opdrachten

en nee dat was niet makkelijk

medicijnen kunnen ook meehelpen om van de angststoornis af te komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door niet meer bang te zijn voor de angst.
NLP heeft hier een zeer geschikte interventie voor. Bezoek eens een NLP coach. Die zal wrs de volgende oefening met je doen:
Kijk eens naar jezelf(alsof je naar een film kijkt) terwijl jij je voorstelt dat je bang bent. Wat zie, hoor, voel, ruik je dan? Welke eigenschappen heb je nodig om die angst niet meer te voelen? Geef jezelf in gedachten die eigenschappen cadeau en voel/ervaar dat je de angst niet meer nodig hebt.

Het klinkt naar niets, maar het werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt aan welke angst het is, waarvoor. Als het een reeele angst is moet je dat ook erkennen.

Verder heb je exposure, dan ga je jezelf confronteten met je angsten.
Cognitieve therapie, dan ga je de irrealiteit van je angsten verkennen. Wat is het ergste wat er kan gebeuren wb die angst en hoe groot is de jans. En dan, wat gebeurt er dan.
Dan kun je nog beeldend met je angst aan de slag; rollenspel, tekenen. Misschien verwerk je op die manier eea.
Dan, praten. Gesprekken met een onafhankelijk iemand die er verstand van heeft kan inzicht bieden.
EMDR therapie kan ook helpen bij bepaalde angsten.

De snelste vorm is EMDR, als dat aanslaat kun je met 4 sessues kkaar zijn. Kán!!!
Het kan ook niet aanslaan.
Exposure is effectief maar wel heftig. Ook dit kan vrij snel werken.

Het ligt ook aan de angsstoornis en de bereidheid van degene om het aan te gaan, want het is zwaar en nooit makkelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals iedereen hier al zegt: het is nooit gemakkelijk! je moet geconfronteerd worden met die dingen waar je bang voor bent en je moet je meest angstige gedachten veranderen. In feite moet je altijd één ding testen: is het echt zó erg dat er een ramp gebeurt? het antwoord bij elke angst is altijd "nee". Dat je dit zelf nooit uitzoekt houdt je angst in stand. Zoek iemand die samen met jou stap voor stap je angsten opzoekt en je ermee confronteert (exposure). Het is erg belangrijk dat je vol vertrouwen hebt in je coach of begeleider! en dat deze zelf niet bang is en je er doorheen trekt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een echt makkelijkemanier is er volgens mij niet.

Wat kan helpen, is dat wat je eng vindt toch doen, maar wel in kleine stapjes.
Dus relatief "makkelijk" beginnen en het daarna steeds iets moeilijker maken.
Het is nuttig om hierbij in het achterhoofd te houden, dat als als je dit niet doet, dat er dan ook niets verandert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat geen makkelijke behandeling om een angststoornis te verhelpen. Je zal er steeds aan moeten werken.
Bij angsten is het erg belangrijk dat je je bewust bent van je angsten, dat je de angsten zélf niet vermijdt. Praat over je angsten met bekenden. Het kan soms helpen om stil te staan bij wanneer en hoe de angst ontstond. Ga bij jezelf kritisch na of wat je denkt bij een angst wel klopt.

Het kan helpen als je een soort dagboek bijhoudt waarin je schrijft wat er op angstige momenten (met je) gebeurt.

Als de zelfhulpmiddelen niet werken en de angsten je gaan beperken in het dagelijkse leven is het verstandig om je te laten behandelen. De behandeling kan bestaan uit medicijnen, therapie of een combinatie van beide. De soort behandeling hangt af van de ernst van je angststoornis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De makkelijkste weg is bijvoorbeeld toch in een auto stappen naast de chauffeur bij een angst voor autorijden, of met ervaren duikers de zee in bij angst voor de zee, Of met iemand samen deltavliegen bij hoogtevrees om er maar een paar te noemen maar ja.....durf je dat echt en weet je zeker dat je angst ermee afneemt ondanks dat veel mensen dit beweren?

De makkelijkste weg is dus niet zo makkelijk...eerst uitpluizen waar die angst vandaan komt en je komt daar via een therapeut sneller achter dan als je zelf blijft zoeken.