Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe krijg ik een balans tussen draagkracht en draaglast?

Zodat ik een zo minst stressvolle en natuurlijk ook minst saaie levenstijl kan hebben.

Bij mij is het de ene keer dat ik me erg gestressd voel, dus meer in de draaglast en de andere keer voel ik me heel relaxt, zo relaxt dat het echt ververling wordt, de draagkracht dus.

Dus zoals al in de titel mijn vraag: Hoe krijg ik hier een balans in?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik vermoed dat jou lichaam en geest al aardig op weg zijn om die balans te zoeken. Dat jij zó relaxed kan zijn dat het als verveling voelt is eigenlijk alleen maar een reactie op de hevige stress van een periode daarvoor. Wat jou mogelijk alvast helpt is het te accepteren dat je soms dus enorm relaxed kan zijn. Misschien zelfs wel lui. Dat wordt vaak als negatief gezien, wat dan weer stress oplevert maar het kan juist heel helend uitwerken (behalve als je dat vrijwel altijd bent natuurlijk). Het is in de eerste instantie belangrijk te accepteren dat je zo bent; Iemand die zeer gestrest en relaxed kan zijn. Dat je dat accepteert en ook oké vind van jezelf, dat scheelt al veel stress. Dan kan je in redelijke rust jezelf waarnemen. Wáár word ik het erg gestrest van, en kan ik daar iets aan veranderen. Probeer het meer als een persoonlijk onderzoek te zien. En zie het als een oefening om anders te denken. Je gedachten helpen enorm mee bij het wel of niet gestrest voelen: ik kan me hierdoor laten opfokken, ik kan het ook niet doen. Eventueel kan je ontspanningsoefeningen aanleren die je gebruikt wanneer je gestrest bent. Ik noem even iets eenvoudigs maar o zo belangrijks. Let eens op je ademhaling wanneer je gestrest bent. Je zal ervaren dat je vaak niet doorademt, dat jij je adem inhoudt. Wanneer je dat bemerkt en bewust en rustig weer doorademt, adem je als het ware ook de stress "door" die vast blijft zitten in je lichaam wanneer je je adem laat stokken of inhoudt. Als je stresst of je naar voelt is rustig blijven bewegen ook altijd behulpzaam. Om je emoties door te laten stromen dus. Op den duur leer je jezelf zo goed kennen dat je een zekere mate van balans kan bereiken, maar daar zal je bewust mee bezig moeten zijn als je het niet van jezelf hebt, zoals de meesten onder ons. Eén heel groot voordeel heb je al. Jij kan blijkbaar dus relaxen. Heel veel mensen die gestresst zijn kunnen heel slecht tot relaxen komen, ook nadat de stressfactor niet meer aanwezig is blijft de stress toch in hun lichaam en komen ze niet meer echt tot rust. Dus zie het als een mooie kwaliteit die je hebt meegekregen in deze hectische wereld. En gebruik deze kwaliteit juist om de balans te kunnen vinden. En als dan uiteindelijk na een bepaalde relaxperiode de verveling toeslaat is dat gewoon een teken dat je lichaam aangeeft dat het weer tijd voor actie is. Met luisteren naar je lichaam kom je vaak een heel eind als je balans zoekt.

Draaglast en draagkracht zijn subjectieve criteria die we gebruiken bij mensen die voor begeleiding komen om een verhouding te bepalen. Iedereen schommelt in zijn draagkracht, soms op een dag. Het ene moment kunnen we een poepende hond op de stoep bezien en denken: nou ja, het beest heeft ook aandrang; het andere moment vliegen we de baas van diezelfde hond aan omdat hij zijn hond niet corrigeert. Mensen die volledig in balans zijn noemen wij Boeddha. Zij hebben zoals Freud dat uitdrukt: de genitale fase bereikt. Alle andere mensen zijn voortdurend op weg om balans in hun leven te vinden. De daarvoor beschikbare methodes zijn legio. Welke bij jou past? Zonder te zoeken zul je die moeilijk vinden.

ik denk... door te weten waar je grenzen liggen op welk moment. (waar wordt jij gestresst door, op welk moment uit zich dit, en waarom op dat moment) als jij je draaglast in kan schatten, kan je beter de draagkracht inschatten. stel dat je het verkeerd inschat, je laat overdonderen hierdoor, en dit weer een oorzaak kan zijn voor stress waardoor je draagkracht ter plekke kan kelderen. door je bewust te zijn van een bepaalde mate van draagkracht kan je keuzes maken. dit kan zijn 'nu even niet, nu even niets', maar dat kan ook zijn: ik ga kijken hoe dichtbij die grens ligt, en of ik er een klein beetje over kan gaan. ik ga me niet storen aan het feit dat het niet in evenwicht is, maar leer hiervan wat ik toe kan passen op een later moment en hier juist meer evenwicht in kan krijgen. ik krijg een beetje het idee (kan er helemaal naast zitten uiteraard) dat je het ziet vanuit de invalshoek 'productief' en 'prestatie'. je kan deze invalshoek ook anders benaderen door voor jezelf (je eigen beleving) de lat wat lager te leggen. prestatie kan ook zijn 'lekker ontspannen omdat dit ook nuttig is'. en verveling kan je ombuigen naar een bezigheid waarvan je ontspant. de boog ontspannen is minder stress zodat je fris en fruitig op een ander moment je draagkracht/draaglast op een pos manier toe kan passen. balans krijg je niet van de een op andere dag. het is vallen en opstaan, en beiden zijn positief omdat het duidelijkheid kan verschaffen in je mogelijkheden en onmogelijkheden. het is wel belangrijk dat de mogelijkheden en het 'opstaan' meer impact hebben, en belangrijker zijn dan het 'vallen, en de 'onmogelijkheden. dus kijk vooruit, en leg je anker op een pos. punt waar je op een 'minder' moment op terug kan vallen en van hier uit verder kan gaan.

Niet! Het is een wisselwerking die het leven maakt zoals het. De ene keer is het heel druk en de volgende keer minder. Om hier zo goed mogelijk sturing aan te geven moet je keuzes maken. Wat zal betekenen dat je soms ver over je grenzen moet gaan en de volgende keer er ver voor al stopt. Stress voelen wil niet perse zeggen dat de draagplaats te groot is. Het kan ook zijn dat je draagkracht te klein is. Ik wil je geenzins ontmoedigen. Succes ermee!

Kennelijk kan je redelijk goed naar je eigen lichaam en geest kijken. En dus zien wanneer je gestressed bent, en relaxed bent. Het enige probleem wat ik nog zie, is dat je niet acteert naar die signalen. Dus bij stress meer rustiger worden, en daar dus dingen voor DOEN. En wanneer je te relaxed bent, jezelf aanzetten om actief te worden. Maar wellicht is hetgene waarin je nu zit, gewoon een onderdeel van het hele proces naar een goede balans. En moet je juist met de twee tegenstrijdigheden in aanraking komen om het verschil goed te herkennen, zodat je van daaruit als vanzelf naar een balans gaat werken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100