Ik heb PDD-NOS en ik mis 'iets' in de richting van vriendschap. Maar ik kan dat niet. Heeft iemand een tip?

Zoals ik al vaker heb verteld, heb ik PDD-NOS, een best ernstige vorm. Ik heb eigenlijk nooit vrienden gehad, het lukt mij echt niet om vriendschappen te onderhouden. Maar hierdoor voel ik me heel vaak alleen, ik heb toch het gevoel dat ik er 'iets' mee wil, al weet ik niet goed wat. Maar vriendschappen onderhouden gaat mij echt niet lukken! Is er iets wat ik kan doen? Zoja, wat? Alvast heel erg bedankt voor het antwoord!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.9K
liveisgreat
11 jaar geleden
sorry ik heb het echt moeilijk met die afkortingen, ik ben "leek" wat dat betreft. zou het mogelijk zijn dit voluit te schrijven, dus wat je bedoelt met PDD-NOS?
dan kan ik je misschien zinvol antwoorden.
heel erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo 'Liveisgreat',
PDD-NOS is een vorm van autisme. Iemand met PDD-NOS heeft wel kenmerken van autisme, maar net niet genoeg om het zo te noemen.
Het staat voor: Pervasive Developmental Disorder-Not Otherwise Specifed. Oftewel: Pervasieve Ontwikkelingsstoornis- Niet Anderszins Omschreven. Pervasief wil zeggen dat het door heel de hersenen, en dus door heel het gedrag, doordringt. Op deze site staat veel info, en als u wilt kunt u ook eens kijken op bijvoorbeeld www.balansdigitaal.nl .

Het beste antwoord

Alvorens een tip te geven het volgende:
- wat mis je precies? Mensen die interesses met je delen (bijvoorbeeld hobby), mensen waar je mee uit kunt gaan, mensen waar je mee kunt praten? Iets anders?
- wat is de reden dat je geen vriendschap kunt onderhouden? Wat versta jij daaronder?
- Denk je er niet aan om iemand te bellen/ mailen/ sms'en en zo ja: waarom niet?
- Je hebt eigenlijk nooit vrienden gehad schrijf je: ook niet als klein kind? Heb je dat nooit gewild? Als dat zo is, waarom nu dan wel? Is dat, omdat anderen dat ook hebben en jij niet? Er zijn namelijk ook mensen op deze wereld, die het prima met zichzelf kunnen vinden en niet veel mensen om zich heen nodig hebben. En dat geldt vaak juist voor mensen met ASS.

Allemaal vragen, die je uiteraard niet hier hoeft te beantwoorden, maar misschien helpt het je verder met onderzoeken wat je precies wilt / nodig hebt.

Mijn tip: er bestaat een website alleen voor mensen met autisme, die daar samen kunnen babbelen over alles wat ze bezig houdt.
Contact maken wordt als veel minder eng gezien dan in "real life" en het kan op jouw moment, als jij er zin in/tijd voor hebt.
Misschien is het wat voor je.

http://www.autsider.net
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
leuk antwoord WendyH, +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!

Andere antwoorden (3)

Ik snap dat het lastig is met PDD-NOS om vriendschappen te onderhouden. Toch kan ik je toch een paar tips meegeven:

1 Beter één vogel in de hand dan tien in de lucht:
Het is helemaal niet nodig om tientallen vrienden te hebben. Een of twee hele goed vrienden is heel fijn. Zorg dat je deze relatie dan ook onderhoud! Dat lukt met de andere tips die ik nog ga geven!

2 Zoek het op:
Ga eens een keer naar een discotheek of een bar. Maar een aardig praatje met mensen. Probeer altijd open te staan voor anderen en dan komt het vanzelf wel.

3 Doe eens ouderwets!:
Ik zelf vind het altijd heel leuk als ik een keer een kaartje krijg van iemand. Je kan natuurlijk ook een mailtje of een belletje doen maar een leuk kaartje is heel persoonlijk.

4 Stop niet:
O, soms is het heel lastig. Heb jij een drukke tijd op het werk, is de ander net bevallen van een kind en dan zie je elkaar maanden niet meer. Juist in die periodes is het belangrijk om te denken: 'Goh, misschien moet ik eens een bakje koffie doen.'

5 Vrienden van vrienden:
Als je eens een verjaardag van je vriend/vriendin hebt moet je ook eens een praatje met een vreemde maken. Misschien worden jullie nog wel goede vrienden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vraag op zich heeft al een hoog PDD-NOS karakter.

Het is mij bijvoorbeeld al niet duidelijk of je vriendschappen wilt onderhouden of dat je je niet alleen wilt voelen. Daar zit best een groot verschil tussen en vriendschappen onderhouden is niet de enige manier om je niet alleen te voelen.
Lid worden van een hobbyclub is al gesuggereerd en is dan je beste optie.

-Er zijn andere mensen
-Er is een gedeelde interesse

Verder heb je een gevoel er "iets" mee te moeten maar geef je al bij voorbaat aan dat je vriendschappen niet kan onderhouden dus eigenlijk heeft proberen al geen zin. Voor de meeste mensen is vriendschappen onderhouden al moeilijk maar als je bij voorbaat al gelooft dat je het niet kan wordt het sowieso niets. Mocht je toch in die richting "iets" willen proberen moet je beginnen met wat je denkt dat een vriendschap is en/of wat voor vriendschap je dan wilt.

Bijvoorbeeld een vriendschap is:

-Samen iets doen.
-Dingen voor elkaar doen.
-Samen zijn.
-Er op vertrouwen dat de ander er altijd zal zijn als dat nodig is (ook als je elkaar feitelijk weinig ziet).
-Interesses delen/gedeelde interesses hebben.

Dan moet je je nog afvragen waar het altijd fout gaat.

-haakt de ander af of haak jij af.
-doet de een in verhouding teveel voor de ander.
-toont de een te weinig interesse in de ander.

Je ziet je vraag brengt veel subvragen. Ik hoop dat je hier mee verder kunt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik al in de reacties op je antwoord schreef, was me deze stoornis niet bekend. Het is bijna onwezenlijk hoeveel letterwoorden er tegenwoordig bestaan om bepaalde afwijkingen te beschrijven. Ik wil niet zeggen dat jouw probleem niet reeël is, maar ik vrees soms dat bepaalde normale karaktereigenschappen (bv. een terughoudend karakter, introvert zijn…) te snel in één of ander ziekte hoekje geduwd worden. Het gevaar is hierbij dat het lijkt alsof hhet is zoals het is. Zoals je zou kunnen zeggen : mijn been is eraf. Niks meer aan te doen. Dat lees ik ook uit je zin dat het je NOOIT zal lukken vriendschappen te onderhouden. Het tweede gevaar is dat het ‘syndroom” dan een identiteit wordt. Je bent niet meer Piet of Jan of Maria, je bent ADHD, ADD enz….Wat je een albibi verschaft om bepaalde zaken te weren omdat je ze zogezegd “niet kan”. Soms zal dat ook effectief zo zijn, maar soms kan je hierdoor ook dingen die je bang maken (bv. omdat ze onbekend zijn, omdat je ze nog nooit gedaan hebt) elegant afweren.
Ik vind het schitterend dat je stappen wil ondernemen om het anders aan te pakken. Op zich doet het er niet toe waarom je vrienden wil, als je onbewuste je deze wens ingeeft is de tijd rijp om hier werk van te maken. Al zijn de vragen uit de andere antwoorden zeker nuttig om in overweging te nemen, maar dan vooral om voor jezelf duidelijk je doelstellingen helder te krijgen.
Als ik je vraag lees heb ik wat de indruk dat je je in een soort maanlandschap begeeft en aan ons vraagt hoe je je op deze planeet het beste kan bewegen. Ik raad je ten zeerste aan om alvast niet te beginnen met te zeggen dat het je niet zal lukken. Want waarom zou je er dan toch aan beginnen?
Het neemt de drive uit je om te kunnen groeien. Zelfs zwaar mentaal gestoorde mensen (wat jij voor alle duidelijkheid niet bent!) hebben een wil en kunnen dingen aanleren. Er zijn therapiën gebeurd met zwaar authistische mensen (holding therapie) waarbij zij op enkele dagen enorme vooruitgang boekten. Helaas niet in onze contreien niet zoveel toegepast.
Om maar te zeggen : never say never.
Verder :
- Visualiseer. Je hersenen reageren even sterk op beelden dan op reeële gebeurtenissen. Dus stel je in gedachten precies de situatie voor die je wil bereiken. Wil je één vriend? Wil je meerdere vrienden?
(rest in reacties)
liveisgreat
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
- Zoek een kader. Een fuif of dergelijke lijkt me niet aangewezen. Je staat daar immers gewoon jezelf te wezen. Een kader is een samenkomst met een doel. Bv. samen schilderen, samen wandelen, samen gitaarlessen volgen, samen zingen (wat je ook maar graag doet). Let wel op dat je niet start met iets waar competitie speelt (bv. samen voetballen). Dat legt de lat voor jezelf al meteen erg hoog. Op die manier wen je eraan om je tussen mensen te begeven.
- Zoek een activiteit of club of gelijk “verlegen mensen”. Je zal zien dat “gewone verlegen mensen” in sommige opzichten hetzelfde voelen dan jij. Vermits zij ook moeite hebben met sociaal contact en onderhouden van vriendschappen, zullen er je dingen aangereikt worden die leerzaam zijn.
- Durf het idee los te laten dat jij een aandoening bént. Je bent veel meer dan dat. Kijk eens naar datgene wat je allemaal bent buiten je aandoening…
- Wees blij met elke kleine stap. Oogcontact, een glimlach, iemand die samen met je iets wil doen tijdens de één of andere activiteit. Blijf rustig. Er is niets dat je moet of zijn om oke te zijn!
- Kijk wat je inboet als je ertoe zou komen “ik heb nu vrienden. Vrienden die ik ga bezoeken. Vrienden met wie ik weg ga. Vrienden die mij komen bezoeken… etc.”. Want ja, je zal dingen verliezen (bv. de aandacht als je in een hoekje wegkruipt). Dat kan angsten veroorzaken. Laat deze angsten zijn, kijk ernaar en ga verder. Er is een andere weg, ook voor jou. Maar dan moet je bereid zijn het oude vertrouwde voor eens en altijd achter je te laten.
- En vooral : geloof dat het kan lukken. Doe positieve selftalk. Zeg tegen jezelf :”het lukt me”.
Ga ervan uit dat je kan veranderen, en er zal je veel lukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het ZO eens met wat je schrijft!
Heb wel een puntje: er zijn mensen met ASS die dingen ècht niet KUNNEN. Het is wel een beperking namelijk en wat er niet inzit, zit er niet in....Dan is het geen onwil, maar onmacht. En dat wordt vaak niet zo gezien.... waardoor mensen dus vaak afgekeurd worden door hun omgeving, omdat die hen niet begrijpt...
Maar je grenzen verleggen door dingen uit te proberen en te kijken wat voor jou haalbaar is: zeer zeker aan te raden. Proberen je onzekerheid om te zetten in daadkracht: super!
Een vette +!
liveisgreat
11 jaar geleden
bedankt WendyH. het is zo belangrijk dat vraagsteller uit de negatieve selftalk komt, dus ik hoop echt dat er een mogelijkheid is om bij een club voor verlegen mensen aan te sluiten. En dan is er de valkuil om niet meteen te zeggen "ik heb dit of dat syndroom". Vandaar ook mijn waarschuwing dat een syndroom geen identiteit mag worden. Gelijk heb je dat mensen met bv. ASS bepaalde dingen niet KUNNEN maar is dat niet voor ieder van ons het geval? Waarmee ik niet wil beweren dat mensen met één of ander syndroom het best wel moeilijk kunnen hebben, hoor.
Maar ik merk ook dat het soms gaat over bv. "ja sorry ik kan me niet concentreren want ik heb ADHD" en dan denk ik "nou". Ja, idd, ADHD kan samengaan met concentratiestoornissen, maar het beste lijkt me toch om dit gewoon te aanvaarden en jezelf goed te keuren zoals je bent.
En ik merk dat het soms ook een veiligheidsdeken is "ja, ik heb XXXX dus ik ben niet sociaal". Reactie; mensen gaan je anders benaderen, misschien hebben ze medelijden of mijden ze je, en je hoeft er weer lekker niet doorheen en je groeit dus voor geen jota.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als antwoord op je vraag "Gelijk heb je dat mensen met bv. ASS bepaalde dingen niet KUNNEN maar is dat niet voor ieder van ons het geval?" Dat klopt m.i. zeker. Punt waarom ik dit aanhaal met een voorbeeld: mensen met ASS hebben vaak niet de beschikking over sociale vaardigheden de voor mensen zonder ASS gewoon "gewoon" zijn. Die kunnen ze soms deels aanleren, maar eigen zal het nooit worden. Het blijft aangeleerd; m.a.w. niet in elke situatie is het aangeleerde toepasbaar, maar daar hebben ze het vermogen niet voor. Dus het vermogen om in te zien dat sociale vaardigheid in situatie a wenselijk is, maar in een vergelijkbare situatie b totaal niet.... dat is geen onwil, maar onmacht.
Mensen zien dat dan vaak als "gestoord" gedrag. En keren zich van je af....keuren je af.... willen geen contact meer. DAT is vaak de reden, waarom mensen je anders gaan benaderen.... niet omdat je zegt: okee, ik heb een vorm van ASS en ik kan dit of dat daardoor gewoon niet....
Het is dan dus net andersom dan zoals jij het stelt.... althans: zoals ik je tekst las. Als je dat als persoon met ASS een paar keer te vaak hebt meegemaakt....en dat is dus bij zeer velen zo.... dan is het NOG moeilijke om je enorme onzekerheid en soms zelfs angst opzij te zetten, laat staan jezelf te aanvaarden en goed te keuren zoals je bent. Vaak is de omgeving kei- en keihard....
Mijn zoon heeft ASS.... ik heb ervaring hiermee. Een beperking in de hersenen is weldegelijk een probleem dat je moet leren aanvaarden, helemaal met je eens. Het is naar mijn idee ook niet zo, dat aanvaarden betekent: stoppen met leren om jezelf te verrijken. Integendeel zelfs!!!
Maar je hebt het als persoon met ASS wel zeer heftig veel moeilijker dan mensen zonder.... die heel makkelijk kletsen hebben.
En dat laatste bedoel ik zeer zeker niet persoonlijk naar jou toe.