Als psycholoog geef ik als advies om je gedachten onder de loep te nemen en te beslissen of het negatieve gedachtes zijn of positieve gedachtes (over jezelf). vervolgens die negatieve gedachtes vervormen in positieve gedachten. Bijv als je denkt aan gedachten als 'ik ben waardeloos', denken aan het tegenovergestelde; 'ik ben fantastisch'. Letterlijk die zin herhalen, totdat je het gaat geloven. Het zal heel raar voelen, maar na een tijd zullen je hersenen dat gaan geloven, zul je zo gaan voelen en daadwerkelijk gaan gedragen.

Je hersenen zijn als een akker. De akker maakt niet uit wat de boer zaait. Als de boer mais zaait, zal de akker mais voortbrengen, als de boer aardappels zaait, zal die aardappels voort brengen, als hij onkruid zaait zal hij onkruid voortbrengen. Je hersenen werken net zo. Als je negatieve gedachten zaait (onkruid) zul je ook negatieve gevoelens en gedrag voortbrengen.

Je kunt verder op zoek gaan naar de fundamenten van de psychologie op internet. Psychology Today is een hele goede site waarop veel nuttige informatie staat.
http://www.psychologytoday.com/

Toegevoegd na 6 minuten:
Je zou ook biologisch kunnen kijken. Stel je bent heel angstig of depressief, wordt dit in de biopsychologie geassocieerd door een tekort aan een neurotransmitter dopamine. Dopamine is een stofje in je hersenen die zorgt voor geluksgevoelens. Dopamine wordt geproduceerd door meer beweging, goede voeding en positief sociaal contact. Je zou dus die 3 dingen in je leven aan kunnen gaan pakken om van je depressie of angst af te komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, maar een min van mij, ik zal uitleggen waarom.Jij zegt psycholoog te zijn en geeft advies zonder te weten waar de pijn zit, wat de oorzaak van de pijn is, dat vind ik persoonlijk erg kortzichtig en zeker niet professioneel. Dat is de reden voor de min. Bovendien is jouw advies gericht op het vergeten van de pijn, verdriet is iets waar je mee om moet leren gaan, wat je moet verwerken en een plaatsje geven, verdriet en tegenslagen horen bij het leven, je wordt er sterker van en leert ervan. Natuurlijk moet je verder, maar met je eigen rugzak, met je verleden. Kijk naar de toekomst, maar zonder verleden gaat dat niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ligt inderdaad er aan waar de pijn vandaan komt. Ik geef een advies op basis van wat ik nu weet. Als je echt een antwoord op die vraag wilt, zul je in therapie moeten gaan en een intakegesprek en een vervolggesprek houden van een uur om alles te weten te komen. Dat is nu niet het geval, dus houd ik het gewoon op een advies. Mijn advies is niet om de pijn te vergeten, maar om het te verwerken en een plaats te geven. Mijn advies is gebaseerd op de cognitieve gedragstherapie, die veelvuldig in therapie wordt gebruikt. Zoals jij een oordeel geeft is een veelvuldige fout van het interpreteren van de stof als de waarheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet bij iedereen met gebrek aan eigenwaarde helpt het zeggen dat je zo fantastisch bent, als die persoon dat niet heeft omdat zijn/haar tanden slecht zijn, dan moet je naar een tandarts verwijzen, niet naar, o wat ben ik mooi. Als de vraagsteller pijn heeft om het verlies van een partner of kind, dan kun je dat niet vergelijken met negatief zaaien en wat daar uit voort komt. Dan kom je met de tip dat hij/zij zijn haar geluksgevoelens moet stimuleren, dat lukt ook niet binnen korte tijd als je iemand waarvan je houdt bent verloren. Ik wil je kennis en kwaliteit niet in een slecht daglicht zetten, dat is zeker niet mijn bedoeling. Ik vind alleen dat je als professioneel hulpverlener volledig achter je eigen antwoord moet staan, zeker moet weten dat je niemand schaadt met je advies, of valse hoop mag geven.
Positief denken en zijn is heel goed, maar je moet het wel kunnen, voor veel mensen is dat moeilijk zonder hulp. Negatief omzetten in positief werkt niet bij alles en zeker niet bij iedereen. Fijn dat je dit in je reactie wel gecorrigeerd hebt. Je had naar mijn mening beter kunnen wijzen op het belang van professionele hulp. Waarom het onmogelijk is een goed antwoord te geven zonder uitgebreid gesprek of meer kennis van de pijn. Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar het mag natuurlijk wel..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb niet gezegd dat ik een proffesioneel hulpverlener ben, slechts een psycholoog. Maar ook wanneer je een lange tijd met je gevoelens vast zit door een overlijden van iemand, wordt dat behandeld door middel van cognitieve gedragstherapie. En dat principe berust dus op het veranderen van BANG ( Belangrijke Automatische Negatieve Gedachten) naar ENG (Evenwichtige Nieuwe Gedachte). Oftewel in het kort; veranderen van negatieve gedachten naar positieve gedachten. Het voorbeeld van geluksgevoelens stimuleren had betrekking op depressie en/of angst. Als de vraagsteller daar geen last van heeft, mooi! Dan is dat dus niet van toepassing. Voor veel mensen is het inderdaad moeilijk om zonder therapie of hulp van innerlijke pijn af te komen, maar dit is het principe. Je zou ook nog zelfhulp boeken kunnen lezen en dergelijke of aansluiten bij een zelfhulpgroep.

Andere antwoorden (2)

Dat hangt natuurlijk af van waar de pijn vandaan komt. Vroeger had ik bijvoorbeeld een vriendin, die zichzelf sneed. Ze had een negatief zelfbeeld. Uiteindelijk is die relatie ook daardoor kapot gegaan en realiseerde ze zich dat ze hulp nodig had na een week of 2. Ik besloot haar te helpen, door juist de positieve dingen van haar te gebruiken om zo het negatieve eruit te krijgen.

Bij overlijden is het beter om te praten met een vertrouwd persoon. Praat dan ook over de leuke dingen en huil als dat nodig is. Dat lucht namelijk op. Hoe meer emotie namelijk opkropt, hoe erger de pijn zal worden.

Kortom mijn advies: Het beste wat je kunt doen is praten met een persoon die je echt vertrouwd, zoals familie of (goede) vrienden. Vraag ook of zij je kunnen helpen. Je kan namelijk niet alleen alles aan. Zij zullen steun bieden aan je. Helpt dat niet? Dan zou ik toch naar een gespecialiseerd persoon gaan op het vakgebied van jou probleem.

Hopelijk kun je er wat mee en heel veel succes.

- Mitch
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi antwoord!
Dat licht eraan waarvan je last hebt.
Hier kun je heel veel websites vinden waar je online hulp kunt vinden:

http://feelthesense.blogspot.nl/p/links.html