Hoe verhelp ik mijn bijholteontsteking?

Al maanden loop ik met bijholte ontsteking.
Zeker 5 keer voor naar de huisarts geweest en het enige dat ik krijg is een neusspray.
Verlicht wel maar geneest niet.
Continu heb ik druk op me ogen, tussen me wenkbrauwen en me voorhoofd, en voel ik me koortserig en duizelig. Waarschijnlijk heb ik het chronisch want het komt elke keer terug. Wie kan me helpen?

8 jaar geleden
5K
Cryofiel
8 jaar geleden
Toch echt de huisarts. Die zal nu toch ook moeten inzien dat de neusspray kennelijk niet voldoende helpt. Zo'n neusspray is voor een eerste keer een prima middel: de boel vrijmaken en het lichaam het eigenlijke probleem laten oplossen. Een tweede keer zo'n spray kan ook nog prima. Maar na vijf keer is toch wel duidelijk dat het lichaam kennelijk niet in staat is zelf de oorzaak op te lossen. Dan is het tijd verder te gaan zoeken. En daarvoor kun je toch echt het beste bij de huisarts terecht. Ik zou zeggen: gewoon bespreken. Niet boos en eisend, maar in overleg. Hem/haar vragen om een andere behandeling, dan wel om een doorverwijzing naar een specialist.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi gast108510, heb je al eens een homeopatische behandeling overwogen? Zelf heb ik daar goede ervaringen mee.
Ga daarvoor niet met homeopatische zelfzorgmiddelen aan de slag, maar vraag een consult aan bij een klassiek homeopaat.
Cryofiel
8 jaar geleden
Eh... Klassieke homeopathen zijn er nog nooit in geslaagd te laten zien dat hun behandelingen effect hebben.
Amadea
8 jaar geleden
Toch zul je niet de eerste zijn die al heel lang sukkelt met een kwaal waar een gewone huisarts niets tegen kan vinden, en waar een homeopaat je ervan afhelpt!
Ritsuka
8 jaar geleden
bij echte homeopathie word een oplossing zo erg verdund dat er zo goed als geen moleculen van de werkzame stof meer aanwezig zijn, maar het zou nog steeds moeten werken omdat het water de 'herinnering' nog heeft.
Als dat al werkt, is het puur placebo effect.
Cryofiel
8 jaar geleden
Een homeopaat hoeft echt alleen maar even te laten zien dat zijn methode werkt. Dat is al genoeg om homeopathie geaccepteerd te krijgen binnen de geneeskunde. Volgens homeopathen kunnen ze dat heel makkelijk laten zien. Maar toch hebben ze dat nog nooit gedaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Spoel je neus 2 of 3 maal daags met een zoutoplossing (1a 2 gram/100 ml).
Gewoon door de neus opsnuiven en uit mond laten weglopen, kalmpjes aan anders krijg je het in je luchtpijp en wordt het hoesten en proesten.
Werk vrijwel altijd bij verstoppingen, zogauw ik merk dat een verstopping de kop opsteekt begin ik ermee en tot nu toe werkt het.
Je kunt het onbeperkt doen want er zijn geen bijwerkingen zoals bij een neusspray.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En weer begint iedereen met allemaal oplossingen, terwijl we véél te weinig informatie daarvoor hebben. Laten we dus even bij het begin beginnen.
Laten we voor het gemak er van uitgaan dat je inderdaad een holteontsteking hebt. Welke neusspray(s?) heb je gebruikt, hoelang heb je ze gebruikt? Gebruik je nu nog steeds een neusspray, welke?
Hoe zijn je klachten begonnen? Ben je verkouden/ allergisch? Wat was het effect van de sprays, hoe lang hield dat aan? Heb je koorts (opmeten!)? Laat eerst het antwoord op deze vragen weten, daarna kunnen we verder kijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Te veel en te vaak gebruik van bepaalde neussprays kan voor vervelende bijverschijnselen zorgen, waaronder erge hoofdpijn! Misschien toch maar weer naar je huisarts ( homeopaat / enz., iets wat dicht bij je staat) voor een andere oplossing?
tinus1969
8 jaar geleden
Idd, terug naar de huisarts: Vraag of antibiotica alsnog zinvol zijn.
Cryofiel
8 jaar geleden
Prima opmerking, flipjeboot! Al die tips zijn ongetwijfeld goedbedoeld, maar je kunt pas een oordeel vellen als je de patiënt, diens achtergrond en diens omstandigheden goed kent. En zelfs dan is elk oordeel hooguit een voorlopig oordeel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryofiel: dank je. Ik besef heel goed dat de tips goed bedoeld zijn, maar om VS verder te helpen hebben we echt meer info nodig.
ALs ik mijn eerste zin zo nog eens lees dan komt het wel een beetje zuur over; zo was het niet bedoeld. Zou VS de vragen nog kunnen/ willen beantwoorden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Terug naar degene die na 4 keer weer met hetzelfde komt, waardoor een simpele aandoening mogelijk chronisch is geworden? (Dit ervan uitgaande dat het iets simpels is, want anders heeft ie 5x iets gemist en dat is nog erger) Tijd voor een andere.
Als na 5x je wasmachine nog steeds kapot is ga je toch ook denken dat die reparateur niet goed bezig is. En de vragen van flipjeb. beantwoorden. (anders ga ik algemene tips geven)
gast108510
8 jaar geleden
#flipjeboot. Al heel veel verschillende neussprays, elke keer een paar weken achter elkaar, maar slaat niet aan. Het verlicht en dan komt het weer terug. Nu gebruik ik er nog steeds 1, van Otrivin met Eucalyptus. Klachten zijn begonnen met druk op voorhoofd, ogen en oren.
Ik ben niet allergisch. En ik heb geen koorts. @Jackd . 'Ervan uitgaande dat het iets simpels is?' Wel weten waar je over praat he .. Beetje hatelijk .. ;)
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik stoorde me niet zo aan jouw eerste zin, flipjeboot. Die zag ik als weliswaar nogal stellig (lees: duidelijk) verwoord, maar wel geheel terecht. Zeg maar een soort van "mensen, nu even terug naar waar het om gaat". Dus inderdaad: meer info nodig, anders is er geen zinnige reactie te geven. Zelfs algemene tips kunnen dan de plank volledig misslaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gast10..: zeker niet hatelijk en al helemaal niet tegen jou.
Dit is iets wat simpel begint, vooral door verwaarlozing beland je bij chronische toestanden. (die nog niet ernstig zijn, vooral zeer vervelend)
Cryofiel
8 jaar geleden
Even afwachten maar tot flipjeboot weer reageert. Hopelijk heeft hij nog tijd. flipjeboot is hier DE expert op het gebied van ziekte en gezondheid. Ter informatie: hij is arts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ondertussen wat leesvoer:
http://www.longforum.nl/discussion/18701/zelf-sinus-spoelingen-doen-thuis-verbluffende-resultaten
Vooral over de waterstofperoxide toevoeging heb ik leuke dingen gelezen. Ook over een peroxide neusspray.
NB: goed inlezen!
Cryofiel
8 jaar geleden
In het belang van de lezer moet ik echt even waarschuwen voor de gevaren van waterstofperoxide. Waterstofperoxide bleekt en ontsmet. Dat komt doordat het zo oxidatief is dat het moleculen als het ware kapotvreet. Als waterstofperoxide een kleurmolecuul kapotslaat, verdwijnt de kleur - vandaar de blekende werking. Als waterstofperoxide de celwand van een bacterie kapot-erodeert, sterft de bacterie - vandaar de desinfecterende werking. Dit betekent echter automatisch dat waterstofperoxide ook de gevoelige cellen van het neusslijmvlies kapot zal maken. Afhankelijk van de concentratie die je gebruikt, en van hoe vaak je waterstofperoxide toepast, kan dat aanzienlijke schade toebrengen. Er zijn zelfs redenen om ervan uit te gaan dat deze schade kanker kan veroorzaken. Voor het ontsmetten van voorwerpen, en zelfs van de huid, is waterstofperoxide best geschikt. Hoewel je bij de huid al een beetje moet oppassen. Maar meestal valt het daar nog wel mee, omdat de bacterieën en virussen kapot worden gemaakt, en de buitenste laag dode huidcellen ook gedeeltelijk - maar dat laatste is niet erg, die huidcellen waren toch al dood, en een beetje schade bij die dode cellen is geen probleem. Voor inwendig gebruik is waterstofperoxide echter een risico dat je niet zomaar op eigen houtje moet nemen. Ik weet dat bovenaan deze pagina als staat dat je niet zomaar mag afgaan op tips en adviezen die hier worden gegeven. In dat opzicht is mijn waarschuwing dus overbodig. Maar gezien de risico's vond ik dat ik de gevaren van waterstofperoxide toch even specifiek onder de aandacht moest brengen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waterstofperoxide 3% is o.a. vrij verkrijgbaar als mondspoelmiddel.
Zonder ernstige bijwerkingen.
http://www.apotheek.nl/medicijnen/waterstofperoxide-voor-de-mond?product=waterstofperoxide-mondspoeling-fna#!
Wel eerst verdunnen, naar 1,5% en mondslijmvliezen hebben er nauwelijks last van. In de eerdere link gaat het over veel lagere concentraties.
Dat is zeker belangrijk: 1,5 of 3% wil je echt niet in je neus hebben en al helemaal niet in je ogen. ps. dat spoelen kan ook gewoon met zout, ook dat heeft een ontsmettende werking.
Cryofiel
8 jaar geleden
Het feit dat je het moet verdunnen geeft al aan dat er toch echt een gevaar aan kleeft. Bij welke verdunning gaat het ineens over van "irriterend en kankerverwekkend" naar "geheel veilig"? Het ligt meer voor de hand dat het een gradueel effect is. Het wordt geleidelijk aan wat minder irriterend en wat minder kankerverwekkend - maar dat een risico kleiner wordt, betekent niet dat het is verdwenen! Houd er ook rekening mee dat de mondslijmvliezen heel wat minder gevoelig zijn dan de slijmvliezen van de diverse holten. De mond komt immers van nature continu in contact met allerlei vaste stoffen en vloeistoffen. Voor de holten geldt dit niet, dus waterstofperoxide moet daar heel wat verder worden verdund dan bij gebruik in de mond. Hoeveel verder zou het moeten worden verdund? Heb je daar onderzoeken van? Zo niet, hoe weet je dan welke verdunning veilig is voor de holten? En hoe weet je dat de kankerverwekkendheid voldoende laag is om dat risico te accepteren?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryofiel,

"flipjeboot is hier DE expert op het gebied van ziekte en gezondheid. Ter informatie: hij is arts." Wil je hiermee aangeven dat hij, met alle respect, de enige is die zinvolle informatie over dit soort 'zaken' kan geven; dat er verder onder de deelnemers geen 'specialisten' kunnen zitten die ons ook van goede info kunnen voorzien?
Cryofiel
8 jaar geleden
Natuurlijk zijn er meerdere mensen die informatie kunnen geven. Er kunnen meerdere artsen zijn, of mensen die veel van infecties weten. Ook wetenschappers en biologen zouden een waardevolle bijdrage kunnen leveren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kankerverwekkend? waar komt dat vandaan. Irriterend kan volledig veilig zijn. Als h2o2 niet zou irriteren kan het gevaarlijk worden. Je krijgt er nu eerder last van dan dat er schade optreed.
In de link hebben ze het over 4 spa dopjes 3% op 700ml. Voor het rekengemak uitgaande van 35ml h202 kom ik dan op 0,15 % NB: Kijk eens naar de bijwerkingen van de diverse neussprays:
Enkele hebben o.a. kans op blijvende schade (die geadviseerd in één van de antwoorden volgens mij o.a. op het reukvermogen)
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat is volgens jou dan het beste als er een mogelijke bijwerking is? Kun je dat beter eerlijk melden? (neusspray)
Of kun je dat beter verzwijgen? (waterstofperoxide)

Het beste antwoord

Ik ben bang dat je toch terug naar je eigen huisarts zult moeten.
Om te zien wat er nog gedaan kan worden moeten we toch eerst beginnen met zien wat het probleem nu eigenlijk is. Zonder je onderzocht te hebben kan ik natuurlijk geen zekere diagnose stellen, maar ik begrijp dat de diagnose bijholteonsteking gesteld is door je huisarts. Je klachten passen daar goed bij; het lijkt dus aannemelijk dat het inderdaad om een sinusitis gaat. Jij noemt het chronisch, maar als de klachten steeds afnemen en weer terugkomen dan gaat het om een recidiverende, niet om een chronische, sinusitis.

Een sinusitis is een ontsteking van de bijholtes. De bijholtes zijn met relatief nauwe gangen verbonden met de neusholte. Als zo'n gang afgesloten raakt dan hoopt daar vocht/ snot op waardoor de holte ontstoken raakt. Er zijn verschillende manieren waardoor zo'n gang verstopt kan raken, maar meestal gebeurt dat door het slijmvlies opzwelt, bijvoorbeeld als gevolg van een ontsteking (bijv bij een verkoudheid of hooikoorts.)

Bij jou is het dus interessant om te bedenken waardoor de sinusitis steeds terug blijft keren, oftewel waarom is je neusslijmvlies de hele tijd ontstoken?
Juist om deze reden vroeg ik naar welke sprays je al gebruikt hebt; helaas is je antwoord "heel veel verschillende neussprays" veel te algemeen om hier richting te geven.
Een verkoudheid lijkt me bij jou een erg onwaarschijnlijke oorzaak. Andere oorzaken van zo'n langdurig ontstoken slijmvlies zijn allergieen, poliepen en het gebruik van Xylomethazoline neussprays.
Xylomethazoline is de werkzame stof in otrivin neussprays, na te lang gebruik ontstaat er een afhankelijkheid van het slijmvlies voor de spray; er wordt dan gesproken van otrivinose. Om deze reden mag je die sprays niet langer dan 5-7 dagen gebruiken.
Otrivin met eucalyptus bestaat er in twee varianten, één met de xylomethazoline en één met alleen zoutoplossing. Welke jij gebruikt weet ik dus niet. Wel is het waarschijnlijk goed om te weten dat eucalyptus en menthol ook irriterend zijn voor je neusslijmvlies.
Het lijkt dus waarschijnlijk dat je zelf onbedoeld de ontsteking in stand houdt door het gebruik van de sprays.

*** Wordt vervolgd ***
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je bij mij op het spreekuur zou komen dan zou ik waarschijnlijk met je afspreken dat je een keer een paar weken tweemaal daags een corticosteroid-neusspray zou gaan gebruiken; die remmen de ontsteking in je neus effectief. Eventueel kan je de eerste week nog wel doorgaan met 3dd Xylomethazoline (die ene week kan er ook wel bij en maakt de overgang net wat prettiger.)
Als er inderdaad sprake is van otrivinose dan moet je wel door een periode met ontwenningsverschijnselen, de corticosteroidspray kan die dempen maar niet geheel wegnemen. Zo'n neusspray zorgt er meestal ook voor dat eventuele poliepen wegtrekken.
Je zou dan sowieso moeten stoppen met je huidige spray.
Bovenstaande zou ik ook combineren met een onderzoek naar inhalatie-allergenen. De kans dat het gaat om een allergie acht ik klein, maar na zo veel tijd mogen er ook oorzaken uitgesloten gaan worden. Mocht je allergisch blijken te zijn dan helpt de corticosteroidneusspray hoogstwaarschijnlijk ook, maar dan kan je mogelijk ook andere medicatie krijgen. Mocht bovenstaande niet helpen (maar het kan dus wel weken tot maanden duren voordat je hiermee echt van je klachten af bent) dan kan je altijd een stootkuur prednison (eventueel in combinatie met een antibioticum) overwegen. Als je daarna nog klachten houdt dan lijkt een verwijzing naar een KNO-arts me op zijn plaats. Een allergie is dan immers uitgesloten/ behandeld en otrivinose is dan ook wel effectief aangepakt. Dan blijven poliepen over als oorzaak; aangezien die dan dus niet reageerden op de spray moeten ze verwijderd worden door de KNO-arts.
Veel huisartsen denken overigens dat poliepen altijd een verstopte neus geven. Vaak is dat terecht, maar een poliep kan ook zo geplaatst zijn dat hij wel een holte afsluit maar niet de doorgang door de neus waardoor het gevoel van een verstopte neus dus ontbreekt.
Cryofiel
8 jaar geleden
Prachtig antwoord weer, flipjeboot! Als ik vragen mag - Mocht iemand otrivinose hebben, dan is het "afkicken" altijd onaangenaam. Ik heb wel eens als tip gezien dat je het beste kunt "afkicken" door eerst alleen nog maar in één neusgat te spuiten. Het andere zal dan dichtzitten, maar je kunt in ieder geval nog behoorlijk ademen door het neusgat waarin je nog wél spuit. Nadat het eerste neusgat is "afgekickt", stop je helemaal met sprayen, zodat ook het tweede neusgat kan "afkicken". Is dat een zinnige methode, of is "cold turkey" gaan dan toch beter?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb die tip inderdaad wel vaker gehoord, maar heb hem nog nooit uitgeprobeerd. Ik heb er dus geen ervaring mee.
Ik heb altijd geleerd om eerst een week de xylo te combineren met een cortico-spray en dan de xylo te stoppen en de cortico door te zetten. Op deze manier neemt de cortico-spray de functie van de xylo als het ware over, zij het in mindere mate. Na een week of 6 kan de cortico dan meestal probleemloos gestopt worden. Ideaal is het niet, maar op deze manier zijn de klachten toch alleszins dragelijk.
Met de andere methode lijkt me dat de klachten niet veel minder zullen zijn, maar dus wel minsten twee keer zo lang duren. Misschien is er een ervaringsdeskundige die hier meer over kan vertellen? Want als de ervaringen met de methode van Cryo beter zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Cryofiel
8 jaar geleden
@flipjeboot, dank voor je heldere reactie. Zou het ethisch verantwoord zijn, het zelf te proberen bij de volgende patiënt die met otrivinose op jouw spreekuur komt? Natuurlijk met 'informed consent' en alles, en na overleg over de beide mogelijkheden - zou dat ethisch-moreel verantwoord zijn, en zouden de resultaten zeggingskracht hebben?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@cryofiel: waarom zou dat onethisch zijn? Zolang het in goed overleg gebeurt en ik de patiënt niet bewust een effectieve behandeling onthoud is heel veel mogelijk. Als je nooit iets uitprobeert dan wordt je scala aan mogelijkheden nooit groter.
Probleem is dat de uitkomst niets zou zeggen over de effectiviteit. Het is dan immer een studie met n=0, die hebben per definitie geen zeggenskracht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry, n=1 natuurlijk
Cryofiel
8 jaar geleden
Oh, ik dacht al... n=0... ;-) Ik vroeg naar de ethische situatie omdat het wat mij betreft ethisch zou zijn, maar de officiële "beroeps-ethiek" soms strenger is dan de maatschappelijke ethiek om elke schijn van eigenbelang / belangenverstrengeling / watdanook uit te sluiten. Net zoiets als dat wij tijdens werktijd geen druppel alcohol mogen nuttigen, ook niet tijdens een bedrijfsfeest, ook niet als we een paar dagen vrij hebben - om elke schijn te vermijden. Vandaar dus dat ik ernaar vroeg. Ik weet niet hoe vaak dit voorkomt. Je zou het bij elke patiënt kunnen proberen, en zo een langzaam groeiende n kunnen krijgen. Maar zou dit werkelijk nooit zijn onderzocht?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ethisch gezien is er een heleboel mogelijk, zolang je maar eerlijk bent en de beslissingen samen met de patiënt neemt. Die patiënt moet je daarvoor dan weer goed genoeg informeren. Gelukkig komt otrivinose ook weer niet zo vaak voor dat je als huisarts dan snel een voldoende grote groep bij elkaar hebt. Ik weet niet of er ooit onderzoek naar gedaan is; er is mij in ieder geval geen onderzoek naar bekend maar dat zegt natuurlijk niet alles. Mijn ervaringen met de door mij beschreven methode zijn gematigd positief en is (naar mijn weten althans) ook de eerste en meest gebruikte methode van KNO-artsen. Daarom houd ik het daar maar gewoon bij. Mocht je willen googelen: de officiële term is rhinitis medicamentosa; otrivinose of otrivinisme zijn onofficiële termen voor hetzelfde.

Andere antwoorden (1)

Zoutwater snuiven en voorover hangen. Als je het opsnuift en bijv. voorover naar rechts hangt en dan je neus dichtknijpt en gaat snuiten komt het zoutwater in je holtes en lost het slijm op. Daarna ke neus ophalen en uitspugen. T klinkt heel vies maar geeft verlichting. (Tenminste bij mij wel.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Zout water snuiven helpt inderdaad prima bij een verstopte neus. Maar helpt het ook bij een verstopte bijholte? En, los daarvan: bij een bijholte die niet alleen verstopt is, maar ook nog ontstoken? Komt het zoute water überhaupt in de buurt van de bijholte? Voor zover ik weet, kun je op die manier alleen de neus vrijmaken, de rest niet.