Hoe verhelp ik mijn bijholteontsteking?

Al maanden loop ik met bijholte ontsteking.
Zeker 5 keer voor naar de huisarts geweest en het enige dat ik krijg is een neusspray.
Verlicht wel maar geneest niet.
Continu heb ik druk op me ogen, tussen me wenkbrauwen en me voorhoofd, en voel ik me koortserig en duizelig. Waarschijnlijk heb ik het chronisch want het komt elke keer terug. Wie kan me helpen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik ben bang dat je toch terug naar je eigen huisarts zult moeten. Om te zien wat er nog gedaan kan worden moeten we toch eerst beginnen met zien wat het probleem nu eigenlijk is. Zonder je onderzocht te hebben kan ik natuurlijk geen zekere diagnose stellen, maar ik begrijp dat de diagnose bijholteonsteking gesteld is door je huisarts. Je klachten passen daar goed bij; het lijkt dus aannemelijk dat het inderdaad om een sinusitis gaat. Jij noemt het chronisch, maar als de klachten steeds afnemen en weer terugkomen dan gaat het om een recidiverende, niet om een chronische, sinusitis. Een sinusitis is een ontsteking van de bijholtes. De bijholtes zijn met relatief nauwe gangen verbonden met de neusholte. Als zo'n gang afgesloten raakt dan hoopt daar vocht/ snot op waardoor de holte ontstoken raakt. Er zijn verschillende manieren waardoor zo'n gang verstopt kan raken, maar meestal gebeurt dat door het slijmvlies opzwelt, bijvoorbeeld als gevolg van een ontsteking (bijv bij een verkoudheid of hooikoorts.) Bij jou is het dus interessant om te bedenken waardoor de sinusitis steeds terug blijft keren, oftewel waarom is je neusslijmvlies de hele tijd ontstoken? Juist om deze reden vroeg ik naar welke sprays je al gebruikt hebt; helaas is je antwoord "heel veel verschillende neussprays" veel te algemeen om hier richting te geven. Een verkoudheid lijkt me bij jou een erg onwaarschijnlijke oorzaak. Andere oorzaken van zo'n langdurig ontstoken slijmvlies zijn allergieen, poliepen en het gebruik van Xylomethazoline neussprays. Xylomethazoline is de werkzame stof in otrivin neussprays, na te lang gebruik ontstaat er een afhankelijkheid van het slijmvlies voor de spray; er wordt dan gesproken van otrivinose. Om deze reden mag je die sprays niet langer dan 5-7 dagen gebruiken. Otrivin met eucalyptus bestaat er in twee varianten, één met de xylomethazoline en één met alleen zoutoplossing. Welke jij gebruikt weet ik dus niet. Wel is het waarschijnlijk goed om te weten dat eucalyptus en menthol ook irriterend zijn voor je neusslijmvlies. Het lijkt dus waarschijnlijk dat je zelf onbedoeld de ontsteking in stand houdt door het gebruik van de sprays. *** Wordt vervolgd ***

Zoutwater snuiven en voorover hangen. Als je het opsnuift en bijv. voorover naar rechts hangt en dan je neus dichtknijpt en gaat snuiten komt het zoutwater in je holtes en lost het slijm op. Daarna ke neus ophalen en uitspugen. T klinkt heel vies maar geeft verlichting. (Tenminste bij mij wel.)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100