Hoe kun je je autonome zenuwstelsel beïnvloeden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het autonome zenuwstelsel, dat als het ware de weegschaal vormt van de interne organen. Het autonome zenuwstelsel zorgt ervoor dat er een balans is tussen spanning en ontspanning. Het autonome zenuwstelsel kan zelf ook weer in twee onderdelen verdeeld worden: Het parasympatische zenuwstelsel, dat verantwoordelijk is voor ontspanning, rust en kalmte. In deze fase daalt de bloeddruk, krijgen de spieren en organen voldoende bloed en zuurstof en is de hartslag rustig. Het sympathische zenuwstelsel, dat het lichaam activeert wanneer er sprake is van angst, stress, gespannenheid, actie en willen vluchten. In deze fase stijgt de hartslag, bloeddruk en ademsnelheid (zet aan tot snel ademen). Het zenuwstelsel is erg gevoelig voor prikkels. De prikkels ontstaan niet alleen door de omgeving en situaties, maar ook door de voeding. Producten waar suiker, cafeïne en zoetstoffen in zitten worden door het zenuwstel opgemerkt. Het duurt slechts enkele minuten om het zenuwstelsel te beïnvloeden. Een paar voorbeelden van producten met cafeïne zijn thee en koffie. De ademhaling zal veranderen, waardoor er dieper en sneller wordt geademd. Cafeïne heeft ook enige invloed op de stofwisseling. Cafeïne heeft adrenerge effecten: het stimuleert het orthosympathische zenuwstelsel, de hartslag en de ademhaling. Vaak gaat het overmatig consumeren van cafeïnehoudende dranken gepaard met een iets vlottere stoelgang dan normaal. Tekorten aan vitaminen en mineralen, bijvoorbeeld de B-vitamines en vitamine C, kunnen het zenuwstelsel aantasten. De B-vitamines zorgen voor een goede werking van het zenuwstelsel en de spijsvertering. Deze vitamines zitten onder andere in yoghurt, noten en granen. Vitamine C, ook wel ascorbinezuur genoemd, wordt niet in het lichaam gemaakt. Ook het roken van een joint (softdrug) en het drinken van alcohol prikkelt het zenuwstelsel overmatig en verlaagt de drempelwaarde van gevoeligheid. Hoewel alcohol en drugs een ontspannende werking hebben, verstoren ze bij regelmatig gebruik emoties en de werking van het zenuwstelsel. Hierdoor is er steeds meer van nodig om hetzelfde effect te bereiken. Alcohol werkt primair op twee niveaus; het beïnvloedt als GABA-agonist de werking van het zenuwstelsel en het veroorzaakt andere lichamelijke effecten. Tot zover het voedsel. Maar als je bedoelt dat je met je eigen hersenen het autonome zenuwstelsel kunt sturen, moet je misschien denken aan meditatie alla Wim Hof. Zie bijlage

Bronnen:
http://herleva.nl/autonome-zenuwstel-beinvloeden/
http://www.sup.nl/2065-oefeningen-beinvloe...

Door wat je eet worden de darmen aangestuurd. En als je andere gassen dan normale lucht inademt zal je ademhaling veranderen. Al dit wordt door het autonome zenuwstelsel aangestuurd.

Volgens de leer van de yoga (en de nieuwe loot aan die stam, ijsman "mind over matter" Wim Hof) zou dat vooral berusten op ademhalingstechnieken en natuurlijk heel veel doorzettingsvermogen en trainen. Hoewel er aanwijzingen zijn dat het wel iets van invloed kan hebben, is het geen wondermiddel en zeker geen "quick fix" om op een rustige zondagmiddag bijvoorbeeld even je immuunsysteem op te krikken. Maar helemaal honderd procent onzin lijkt het ook niet te zijn. Gewoon gezond leven / eten / bewegen heeft uiteindelijk ongetwijfeld meer effect op je algehele gestel en DUS ook op bijvoorbeeld je bloeddruk en je spijsvertering, zonder "mind over matter". Maar de genoemde methodes gaan daar ook al in eerste instantie van uit. Je autonome zenuwstelsel (positief) beïnvloeden op de bank voor de teevee met in de ene hand een pizza en in de andere een blikje energy gaat hem zeker niet worden, hoeveel "mind" je ook over "matter" probeert te krijgen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100