Als ik light-producten koop weegt mijn boodschappentas dan minder?

Licht materiaal in je boodschappen tas helpt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (8)

nee want de inhoud en volume is hetzelfde er zitten alleen minder dikmakers in
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minder dikmakers, minder suikers. Dus bij gelijk volume is de inhoud (gewicht dus theoretisch anders).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat hoeft niet want er kunnen ook vervangers inzitten voor de dikmakers
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, aspartaam. In cola light zit 0,13 gram aspartaam en in gewone cola bijna 34 gram suiker. Dus in dat voorbeeld is cola light lichter. Maar ook bij andere zaken zoals minder vet in chips. Hoe dan ook, bij gelijk volume heeft een light product nooit de identieke samenstelling en kan dus ook nooit precies even licht zijn. Ik ben het met je eens dat afhankelijk van de vervanging het ook zwaarder kan wegen. Maar over het algemeen zit er minder in. De discussie gaat natuurlijk wel over marginale verschilen.
Nee wokkel, maar op den duur lijkt je tas dan wel minder te gaan wegen............

Toegevoegd na 3 uur:
Want light produkten zijn duurder, dus dan kan je minder boodschappen doen met hetzelfde boodschappenbudget.

Of:
Je koopt light produkten omdat je aan de lijn doet en als je minder weegt heb je vaak een betere conditie en lijkt je tas dus minder zwaar te wegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen met luchtkastelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee zeer waarschijnlijk niet de inhoud is hetzelde als bij gewone producten.
maar het gevaarlijke van light producten dat je ermeer van pakt omdat het LIGHT
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal gesproken is het volume hetzelfde, niet de inhoud (bijv. geen suiker). Het gewicht kan dus verschillen.
Wetenschappelijk gezien wel. Als je in de ene tas 100 blikjes gewone cola doet en in de andere 100 blikjes light dan weegt de light tas minder zwaar als je heel precies zou wegen.

Dat heeft natuurlijk niets met de term light te maken. Light betekent in dit geval minder suiker. Doordat de inhoud in een blikje cola identiek is, kan je dit wel beweren. Dit is ook een leuk schoolproefje, waarbij de leerlingen dit meestal ook niet meteen geloven. Het volgende proefje deden wij ook vaak op school:

Neem een grote bak water en laat daar zachtjes een blikje normale cola en een blikje cola light in zakken. Kijk wat er gebeurt. Het blikje cola light blijft drijven terwijl het blikje normale cola naar de bodem zakt. Conclusie? Inderdaad, een blikje cola light is effectief lichter dan een blikje normale cola. "

Het gewichtsverschil tussen de twee blikjes is ongeveer 12 gram.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik bedoel hierboven dat het volume van de blikjes identiek is, maar het gewicht natuurlijk niet. De proef in een bak water toont dit aan met behulp van de wet van Archimedes.

De blikjes bevatten dus niet dezelfde hoeveelheid materie, want de samenstelling is anders. Een blikje gewone cola bevat 33,66 gram suiker terwijl een blikje cola light maar 0,13 gram kunstmatige zoetstof bevat. Die kunstmatige zoetstof is veel zoeter dan suiker, waardoor je er minder van nodig hebt.

Het blikje normale cola is door deze hoeveelheid suiker zo'n 12 gram zwaarder. Anders gezegd is de dichtheid van een blikje normale cola groter dan de dichtheid van een blikje cola light én van water, waardoor het zal zinken. De dichtheid van het blikje cola light is daarentegen lichter dan de dichtheid van water en zal daarom blijven drijven.

Toegevoegd na 19 minuten:
Je wordt er overigens zelf niet lichter van als je veel light producten eet of drinkt, maar dat is een heel ander en biochemisch (de chemische processen in je lichaam) ook een ingewikkelder verhaal. Wel een nieuwartikel hierover:

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GDJ7JMOT
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hier raakte ik de draad een beetje kwijt maar het is wel een leuk antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer maar eens. Tekening is duidelijk genoeg en anders klik je door naar de site. Een blikje light is echt lichter dan een gewoon blikje cola.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh ja daar ligt het niet aan, meer aan mij: weekend-hersenen, concentratie was te kort voor al die woorden :P
Verassend dat het écht lichter is, dat vind ik grappig
Dat is voor elk levensmiddel anders. Voor producten die per gewicht worden verkocht (bijv. zak chips) maakt het niets uit.
Voor producten die per volume (liter) worden verkocht is dat anders. Dit heeft te maken met de dichtheid van het product. Vet is lichter dan water en weegt dus minder per liter: light zuiveldranken bevatten minder (melk)vet en meer water en zijn dan juist zwaarder per liter. Voor frisdranken is het precies andersom: de zoetstoffen zorgen voor een lagere dichtheid van de frisdrank en hierdoor is een liter light frisdrank dus echt iets lichter.
14 jaar geleden
Per saldo : nee. Sommige lightproducten zijn lichter dan gewone varianten (zoetstof ipv suiker bijv), andere juist zwaarder (meer water of vaste stof opv vet). Al met al zal het in totaal dus niks uitmaken.
Je portemonnee is vermoedelijk WEL een stuk lichter dan hij normaal zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens. Daarnaast heb je alleen met frisdrank zoals cola een light en een gewone variant. Bij andere producten is het vaak een andere fabrikant en kan ook het gewicht en inhoud van de totale ingrediënten weer heel anders zijn. Dus in de praktijk maakt het niets uit.
Nee natuurlijk niet dat is toch logisch.