Kan iemand mij helpen met concentratieproblemen?

Ik ben altijd best chaotisch geweest maar ik merk de laatste tijd dat ik me slecht kan concentreren. Ik merk dit op mijn werk, en rijlessen. Ik vergeet dingen te doen terwijl ze net gezegd zijn, of vergeet de makkelijke dingetjes. Ik wordt er beetje gek van. Ik ben ook bang dat het op school ook nog mee gaat spelen. Heeft iemand enig idee hoe dit kan komen of wat ik er mee moet doen? Help!!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hier zijn een aantal praktische oefeningen waarmee je leert beter te concentreren. Oefening 1 Pak een boek, sla hem open op een willekeurige pagina en tel de woorden van een paragraaf. Tel nog een keer om er zeker van te zijn dat je ze goed geteld hebt. Je begint met 1 paragraaf en zodra dit makkelijker gaat, tel dan de woorden op een hele pagina. Tel in je hoofd en alleen met je ogen, zonder met je vinger de woorden aan te wijzen. Oefening 2 Tel in je gedachten terug van 100 naar 1. Oefening 3 Zoals oefening 2, tellen van 100 naar 1, alleen nu met stappen van 3, dus: 100, 97, 94, 91, etc. Oefening 4 Neem een stuk fruit, bijvoorbeeld een appel, en bekijk het van alle kanten. Richt er al je aandacht op en bestudeer hem goed. Probeer niet afgeleid te worden door gedachten die in je opkomen. Denk niet aan waar de appel vandaan komt, hoe duur ie is, wat de voedingswaarde is etc. Gewoon kijken, voelen, ruiken en aanraken. Oefening 5 Deze oefening is dezelfde als de vorige, alleen nu visualiseer je de appel met je ogen dicht. Probeer de appel te zien, te voelen en te ruiken in je gedachten. Vorm een duidelijk en helder beeld van de appel. Als het moeilijk wordt, doe dan je ogen open, kijk naar de appel (die er nog ligt van de vorige oefening), en ga dan weer verder. Oefening 6 Als je voorgaande oefeningen onder de knie hebt, kun je met deze beginnen. Teken een geometrisch figuur zoals een driehoek, een rechthoek of een cirkel. Maak het ongeveer 10 cm. groot en kleur het in. Richt nu al je aandacht op dit figuur. Je ziet alleen dit figuur, voor jou is dat het enige wat er op dit moment bestaat, niets anders. Oefening 7 Zelfde oefening als de vorige, alleen probeer je nu het figuur te visualiseren met je ogen dicht. Als het moeilijk wordt of je vergeet hoe het figuur eruit ziet, open dan je ogen en kijk naar het figuur. Sluit je ogen weer en ga verder met de oefening. Oefening 8 Deze oefening is dezelfde als bovenstaande (oefening 8), alleen nu visualiseer je het figuur met de ogen open (zonder naar de figuur te kijken). Oefening 9 Probeer om minimaal 5 minuten zonder gedachten te blijven. Deze zou je alleen moeten proberen als je de voorgaande oefeningen met succes afgerond hebt; deze oefeningen hebben het namelijk mogelijk gemaakt om rust in je hoofd te kunnen creëren. Naarmate je deze oefening vaker doet zal het steeds makkelijker worden. Toegevoegd na 53 seconden: http://www.optelsom.nl/9-oefeningen-voor-een-betere-concentratie.html

Het helpt als je wat meer aan brain-training gaat doen. Daar zijn verschillende manieren voor, hieronder wat tips: 1.Probeer eens achterwaarts van honderd naar één te tellen. Deze oefening vereist veel concentratie en zet je hersenen in actie. 2.Probeer de gedachten die je werk verstoren te verbannen uit je hoofd. Het kan helpen eerst deze gedachten te noteren. Zo schrijf je ze letterlijk van je af en kun je hierna geconcentreerd verder werken. 3.Leg je werk even opzij en sta eens recht. Probeer je dan te ontspannen door je een plaats in te beelden waar je volledig tot rust komt. Adem dan goed in. Hou de plek in je achterhoofd en werk verder. Je zou nu terug geconcentreerd aan de slag moeten kunnen. 4.Wees streng voor jezelf. Als je gedachten weer eens afdwalen, zeg dan NEE en verban de gedachten. 5.Train je hersenen met de volgende truc: kies een woord of een geluid en herhaal het gedurende vijf minuten in je hoofd. Als dit lukt en je blijft je concentreren op het woord, kun je het de volgende keer langer proberen. Verder zijn er veel brain-train spelletjes, die je ook zullen helpen om je concentratie te kunnen behouden.

Bronnen:
http://www.bjoeti.be/gezondheid/5-tips-om-...

Ik zelf heb het syndroom van Asperger. Dat houdt in dat ik mijn drukheid niet uit, maar dat die zit opgesloten in mijn hoofd. Ik heb ook concentratieproblemen. Stel (eerst bij je huisarts!!!) eens concerta of ritalin voor. Het bevorderd je concentratie. Het is echter wel een sterk middel, je wordt er minder sociaal van en hebt wat minder wil. je weet wel, van: het maakt toch niet zoveel uit, ik doe mijn administratie wel want ik heb toch nergens anders ECHT heel veel zin in, dat krijg je als je teveel neemt. je moet het ook niet nemen als je je niet perse hoeft te concentreren. Toegevoegd na 4 minuten: Ik heb inderdaad ook wel van die brain-train oefeningen gedaan, maar bij mij is het misschien een ander verhaal. als je concentratie problemen maar af en toe of niet zo erg zijn, raadt ik je die middelen van mijn niet aan!!! ga dan inderdaad maar aan brain-training doen.

Je kan ADHD hebben dat staat voor: Alle Dagen Heel Druk ik heb het zelf ook dus ga er dan mee naar de dokter als je ADHD hebt krijg je medicatie mee gebruik dit! En ga naar de dokter heel veel SUCCES P.S je bent niet de enige met ADHD!!!! ;)

Zenixx 500 (= visolie), 1 per dag 's morgens ; als je dit langere tijd neemt helpt dit om je beter te kunnen concentreren. Mijn zoontje neemt dit al jaren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100