Waarom krijg je altijd van die steken in je voet als je achter van de fiets afstapt?

Ik stapte net bij iemand achteraf. Heb ik eigenlijk wel vaker, en dan krijg je een schok door je voet zodra je de aarde aanraakt. Komt dat door al dat bloed dat naar beneden stroomt?

Weet jij het antwoord?

/2500

De wat onnatuurlijke en gespannen houding zorgt voor een verminderde doorbloeding en het afknellen van zenuwen in je onderrug bilspieren en benen. Een bagagedrager van een fiets is er eigenlijk ook niet voor gemaakt om er op te gaan zitten. De ergonomie is dus ver te zoeken. Misschien maakt het ook nog wat uit of je de amazonezit of het normaal achteropzitten toepast. Dat laatste lijkt me een zwaardere belasting, is misschien wel wat veiliger (of minder onveilig). Bij het er af springen komt er een plotseling bloeddrukverschil en raken beknelde zenuwen vrij. Beiden zijn goed voor een stevige prikkeling in de beklemde gebieden. pas dus vooral op als je lang achter elkaar achterop zit. De fietser zou ook rekening moeten houden met afstappen, zodat je als passagier -als je wat slap op je benen beland- niet in gevaar komt. Achterop de fiets zitten, het blijft behelpen.

Je beenspieren staan allemaal strak gespannen als je even bij iemand achterop zit. Als je dan van de fiets afspringt kom je op je tenen en voorvoet terecht waardoor je in je kuiten en knieën de grootste klap moet opvangen. En die spieren stonden nog strak van het achterop zitten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100