Waarom krijg je altijd van die steken in je voet als je achter van de fiets afstapt?

Ik stapte net bij iemand achteraf. Heb ik eigenlijk wel vaker, en dan krijg je een schok door je voet zodra je de aarde aanraakt. Komt dat door al dat bloed dat naar beneden stroomt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stap je rustig af terwijl de fiets al stil staat, of moet je eraf springen terwijl ie nog aan het afremmen is?
Bij dat laatste is het denk ik overbelasting van je voeten, bij mij is het vergelijkbaar met van een muurtje af springen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeh...heel herkenbaar, erg pijnlijk, ook vanaf een muurtje idd. Mijn vader zei vroeger al: niet plat op je voeten springen maar op je tenen landen.

Antwoorden (3)

Ik denk dat het een korte overbelasting van je kuitspieren is. Je moet namelijk de snelheid die je hebt ineens afremmen, naar mijn idee vangen je kuitspieren die klap op.
Als het een beetje pijn doet is het niet zo erg voor een keer, maar hoe hoger de snelheid hoe erger de pijn. Misschien (maar dat denk ik ook maar) kan je bij een hele hoge snelheid zelfs een spier of pees scheuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wat onnatuurlijke en gespannen houding zorgt voor een verminderde doorbloeding en het afknellen van zenuwen in je onderrug bilspieren en benen.
Een bagagedrager van een fiets is er eigenlijk ook niet voor gemaakt om er op te gaan zitten.
De ergonomie is dus ver te zoeken.
Misschien maakt het ook nog wat uit of je de amazonezit of het normaal achteropzitten toepast.
Dat laatste lijkt me een zwaardere belasting, is misschien wel wat veiliger (of minder onveilig).
Bij het er af springen komt er een plotseling bloeddrukverschil en raken beknelde zenuwen vrij.
Beiden zijn goed voor een stevige prikkeling in de beklemde gebieden.
pas dus vooral op als je lang achter elkaar achterop zit.
De fietser zou ook rekening moeten houden met afstappen, zodat je als passagier -als je wat slap op je benen beland- niet in gevaar komt.
Achterop de fiets zitten, het blijft behelpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je beenspieren staan allemaal strak gespannen als je even bij iemand achterop zit.
Als je dan van de fiets afspringt kom je op je tenen en voorvoet terecht waardoor je in je kuiten en knieën de grootste klap moet opvangen.
En die spieren stonden nog strak van het achterop zitten.