Onze kas heeft een vernevelingsystem. Na 2 dagen stilstaan slaat die automatisch aan 10 keer. Kans op legionella?

Toegevoegd na 1 minuut:
Hij staat alleen stil 2 dagen als er geen zon aanwezig is geweest die dagen. En de kas zelf wordt niet verwarmd.

Toegevoegd na 6 minuten:
En het water komt uit tanks opgeslagen diep in de grond

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Temperatuur in de leiding komt dus niet boven de 30 graden.
Dan is de kans wat dat betreft verwaarloosbaar. Wat altijd mogelijk is, dus ook tijdens warme dagen, is dat de doorstroming op sommige plekken nogal slecht is. Dan is er altijd een risico, ook bij niet stilstand.
Maar aangezien het water van onder de grond komt zal dat goed koud zijn. Dat maakt de kans weer heel klein. Samenvattend:
Niks om je zorgen over te maken.
Een tuinslang die in de zon hangt is vele malen gevaarlijker en daar denkt ook niemand over na..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja . Zeker kans . Helaas . Maar niet extreem groot . Op camping , vakantie huisjes enz een nog veel grotere kans . Ook als je zelf terug komt van vdkantie laat de kranen even lopen en trek door .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ook in de winter,als het koud is, en je paar maanden niet doorstroomt?

Antwoorden (1)

Met zo regelmatige doorstroming is de kans op legionellabesmetting uiterst klein. Je hebt meer kans op legionella in een emmer die ergens onder de nevelinstallatie staat en nooit geheel leeg raakt, dan op besmetting in de nevelinstallatie.
jc54