Kan collageen een peesscheur genezen, en is het ook pijnstillend ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K
Erna55
8 jaar geleden
Wanner het gaat over pilletjes : nee.
Erna55
8 jaar geleden
Is het dezelfde peesscheuring van 6 maanden geleden ?
Dan moet je toch maar terug naar de orthopeed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat zouden sporters blij zijn als het werkt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Collageen kan als supplement worden ingenomen, om er zo beter uit te zien. Het wordt als proteine ook voorgeschreven tijdens de zwangerschap, om depletie te voorkomen. Het zorgt voor sterke botten, een gezonde huid, haar en nagels. Teveel innemen kan averechts werken, en kan tot onverklaarbare pijn, vergroeiingen en potentieel tumoren leiden.

Antwoorden (1)

Nee en nee.

Collageen is een stof die door het lichaam zelf wordt aangemaakt en gebruikt bij opbouw en herstel van beschadigingen aan het bindweefsel. Onze botten, tanden, huid, pezen en kraakbeen bestaan zelfs voor het overgrote deel uit collageen, het is het meest voorkomende eiwit in ons lichaam.

Externe collageen van niet-menselijke oorsprong heeft voor ons op medisch zelfzorg-gebied eigenlijk geen echte waarde. Wel wordt het gebruikt in ondermeer de cardiologische, orthopedische en plastische chirurgie. En er zijn vele cosmetische toepassingen, waarbij je vaak gerust flinke vraagtekens mag zetten bij de werkzaamheid.

Pijnstillend is het zeker niet. Het is alleen maar een soort "lijm".

Als je je lichaam wilt helpen voldoende collageen aan te maken en te gebruiken, kun je het beste vitamine C zien binnen te krijgen (ook weer bij voorkeur uit je voeding en niet uit een potje, al kan dat niet meteen kwaad en pies je een overdosis er gewoon weer uit).

Collageen slikken is echt onzin ; het komt in je darmen terecht, en verlaat het lichaam gewoon weer zonder ook maar iets te doen.