Waarom bewegen spieren zonder toestemming?

Het gebeurt regelmatig dat mijn duim spontaan begint te bewegen. Bijvoorbeeld als ik mijn hand op de muis leg, ligt de duim op tafel, vervolgens beweegt de duim een halve cm op en neer. Het gebeurt ook wel eens op mijn been, als ik dan mijn vinger op de plek leg gaat mijn huid op en neer (trillend). Vind het erg moeilijk om te omschrijven wat ik voel. Is dit een bekend verschijnsel of ben ik uniek?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
10.1K

Het beste antwoord

Op het forum van de nederlands hyperventilatiestichting heb je identieke gevallen van spierstrekkingen. Uniek ben je niet maar heeft wel te maken met impulsen die voortkomen uit te weing beweging of teveel stress .
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik weet wat je bedoelt...ik heb soms een triller in mijn ooglid... of inderdaad een beweging van de hand...
maar is het je ook opgevallen dat je dat alleen raar vindt bij lichaamsdelen die doorgaans alleen met 'toestemming' bewegen? Dat je dat niet raar vindt bij je (slok)darm, hartspier, de huid die kippevel maakt, ogen die knipperen en dergelijke?

Ik heb zelf geregeld 'last' van heftige bewegingen door het hele lichaam, die -volgens deskundigen- worden veroorzaakt door energie die plotseling doorstroomt, waar ze voorheen niet kon doorstromen... wellicht zijn de kleine bewegingen die jij omschrijft ook zoiets...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat je al niet als "deskundigen" aanmerkt... Energie die plotseling doorstroomt? Nope, dat is nog nooit aangetoond. Is dus een puur theoretisch verhaal. Heeft niets met de echte wereld te maken. Tenzij je anders kunt aantonen, natuurlijk. In dat geval houd ik me aanbevolen. Kun je meteen een aantal alleraardigste geldprijzen mee winnen.
Dit heeft te maken van de spanning op de overige spieren in de hand...

Ditzelfde geld ook voor je been. Je legt je vinger op een bepaalde plek en oefend druk uit op die plek. Vervolgens oefen je dus ook druk uit op de spieren in je been. Dit kan kleine trillingen veroorzaken...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat doe je automatisch, je hart klopt ook gewoon zonder dat je dat kan regelen, je ademhaling kan je wel regelen maar je doet het ook onderbewust. dit zijn handelingen die je erfelijk hebt gekregen om te kunnen overleven. waarom je je duim zo beweegt of idd een trillend ooglid geen idee waarom.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit noemen ze ook wel een spastische spier. Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen. als je gaat googlen kom je dan ook geen eenduidend antwoord tegen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat is ook de reden dat ik het hier meldt ;) thanks!