Ben ik meteen weer onvruchtbaar na de stopweek (nuvaring)?

Ik zit nu in mijn allereerste stopweek met de nuvaring.
Als ik maandagavond de nuvaring weer inbreng, ben ik dinsdag dan alweer onvruchtbaar?

Gr.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.8K
Ritsuka
8 jaar geleden
die nuvaring geeft toch hormonen af? dan ben je tijdens je stopweek ook niet vruchtbaar als het goed is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja de nuvaring geeft hormonen af.
Toch zei mijn huisarts dat ik in de stopweek gewoon een condoom moest gebruiken ter anticonceptie. Nu ben ik al helemaal in de war ...
Ritsuka
8 jaar geleden
ik ben verder niet echt bekend met de nuvaring hoor, dus niet zomaar op mijn advies afgaan. dat is alleen wat ik heb gehoord
Erna55
8 jaar geleden
De bijsluiter zal daar vast informatie over geven.

Het beste antwoord

Op welke dag heb je de nuvaring uitgehaald en is dus je stopweek begonnen? Dit is belangrijk voor de werking van de ring. Als je de nuvaring correct gebruikt ben je in principe altijd onvruchtbaar, ook tijdens je stopweek (uitgaande van de 99% betrouwbaarheid). Wat hierbij belangrijk is, is dat je stopweek wel korter dan een week mag zijn, maar zeker niet langer.

Stel dat je op maandagavond 10 augustus de nuvaring er uit haalt om aan je stopweek te beginnen, dan moet je dus (uiterlijk) maandagavond*, 17 augustus de nieuwe ring inbrengen. Als je dit doet op maandagavond 17 augustus (of eerder, als je je menstruatie wil verkorten), ben je gewoon onvruchtbaar. Doe je de nieuwe nuvaring echter na maandagavond in, dus op dinsdag of later, dan werkt de nuvaring niet meer goed en ben je dus wel vruchtbaar (en moet je een condoom gebruiken tijdens seks).

*Het tijdstip van in- en uitbrengen is minder belangrijk (een paar uur verschil maakt niet heel veel uit), maar probeer het wel steeds op ongeveer hetzelfde tijdstip te doen voor de beste werking en betrouwbaarheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik doet het altijd rond 22:00. Dit kan iets later of iets eerder zijn, maar zal nooit meer dan 1 uur verschillen. Ik heb hem maandag kwart over tien eruit gehaald. Als ik hem gewoon om tien uur weer in doe is er dus helemaal niks ana het handje? Bedankt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb net weer seks gehad, onveilig. Dit is mijn eerste stopweek. Ik heb de ring correct gedragen, een keer uitgehad maar dat was korter dan drie uur. Alles is goed dan toch? Sorry, heb graag eventjes de bevestiging.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@xAnaniempje: ja hoor, je zit goed.