Tanden gevoeliger door uit een rietje te drinken?

Ik drink nu zon vier jaar uit een rietje en ik was benieuwd of je tanden er ook gevoeliger van worden. Heb er zelf geen last van maar was toch even benieuwd of dat ook invloed heeft.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Gebit
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom eigenlijk, heb er zelf in elk geval geen last van - en drink nog langer met een rietje. Misschien als je veel zoete en/of koolzuurhoudende dranken drinkt en dit lang in je mond houdt, dat dit je glazuur aantast? Maar dan nóg komt dat meer door wat je drinkt en hoe lang je het in je mond houdt, niet zozeer doordat het door een rietje je mond binnenkomt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je zou deze vraag aan je tandarts kunnen stellen, als je daar weer eens komt. Ik heb ook een tijdje (zonder bekende oorzaak) last van gevoelige tanden gehad.
Ik heb toen bij mijn tandarts aangegeven dat ik daar last van had.
Het scheen te maken te hebben met een beetje wijkend tandvlees.
Advies was om Sensodyne-tandpasta te gaan gebruiken.
Het duurde een tijdje voordat het weg was, maar ik heb er nu geen last meer van. Of dat door die tandpasta komt, weet ik niet.

Antwoorden (1)

Nee, je tanden worden niet gevoeliger omdat je uit een rietje drinkt.
Het is voor je gebit zelfs beter omdat het op die manier nagenoeg niet in contact komt met de vloeistof.
Met name Cola tast het glazuur van je tanden enorm aan, dit noemen we ook wel tanderosie.
Eigenlijk zou je kunnen stellen dat het zelfs beter is om een rietje te gebruiken!