Wat doet je lichaam als je over je slaap heen komt?

Je herkent het vast wel. Je hebt slecht geslapen, bent overdag moe en je loopt een beetje te knikkebollen. Je zou zeggen als je moe bent, en je blijft wakker, dat je steeds vermoeider wordt. Maar dan ineens is er een punt dat je over je slaap heen en klaarwakker bent.

Wat gebeurt er precies in ons lichaam dat het deze reactie kan veroorzaken? Maakt het dan bepaalde stoffen aan, of geven we zelf een signaal door aan het brein dat het nog geen tijd is om te slapen? Kan iemand dit verklaren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
15.8K

Het beste antwoord

Dat heeft met je biologische ritme te maken. Je lichaam is een ingenieus organisme met vele processen die gelijktijdig plaats vinden. Sommige processen vinden plaats tijdens het wakker en bewust zijn en andere tijdens de slaapperiode. Je lichaam heeft tijd nodig om te schakelen tussen die processen.

Een vast ritme helpt om altijd op ongeveer hetzelfde moment in slaap te vallen. Mensen met een vast ritme kunnen op een feestje worden overvallen door vermoeidheid op de tijd dat ze normaal gaan slapen. Door dan toch op te blijven raken ze over dat punt heen. Hun cortisolniveau heeft ze er overheen gedreven, en hun lichaam heeft een tweede energiegolf gekregen.

Het hormoon cortisol is de tegenhanger van melatonine. Cortisol wordt, samen met melatonine, onder invloed van licht aangemaakt. Aanmaak van melatonine is afhankelijk van daglicht, maar cortisol komt ook onder invloed van kunstlicht vrij. Stijging van de cortisolspiegel zorgt voor energie en alertheid.
Amadea