wanneer is iets gekneusd?

Ik ben laatst knock out gegaan en tegen onze hele oude tv (uit 2000) gevallen die denk ik op mijn voet gevallen was, want mijn hele voet was blauw en het deed heel veel pijn.. nu nog steeds dus mijn vraag: is het gekneusd? moet ik naar een dokter?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.4K
Ritsuka
8 jaar geleden
Huisarts, wij hebben geen röntgenogen om te kijken of er iets mis is
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar heb je ook geen röntgenogen voor nodig,
met een beetje duwen en trekken weet je of een röntgenfoto zinvol is.

Antwoorden (3)

Je voet is zeker gekneusd, "mijn hele voet was blauw en het deed heel veel pijn...".

Als je voet pijn doet is er iets gebeurd, in jouw geval dat er iets op is gevallen [de tv].
Toen het gebeurd was, had je meteen moeten koelen onder de kraan [stromend water] met lauw water of er meteen een "coldpack" [of ijsblokjes] op moeten leggen [altijd wel een (thee-)doek ertussen tegen bevriezing.] Dit koelen zorgt voor minder pijn en zal ook de zwelling tegen gaan.

Het nemen van rust is belangrijk, niet er op staan, eventueel krukken gebruiken om te lopen. Voet omhoog [hoger dan je hart] voorkomt trombose in je been.

De enige manier om uit te sluiten dat je voet misschien gebroken is, is een röntgenfoto laten maken. Maak een afspraak met de huisarts en deze zal je doorverwijzen.
Ook naar de huisartsenpost is een mogelijkheid, wel eerst bellen, je mag niet zonder meer langs gaan.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/149431-gekneusde-voet-behandeling-en-herstel.html

Toegevoegd na 9 minuten:
Weet je trouwens WAAROM je knock-out bent gegaan?
Dat op zich is al een reden om naar de huisarts te gaan, want daar moet een oorzaak voor zijn.

Bel maar gauw voor een afspraak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Toevoeging is ook goed punt, 2 redenen voor huisarts dus
Een contusio (latijnse woord voor kneuzing) is beschadiging van weefsel als gevolg van mechanisch geweld. Net zoals je bijv. een aardbei met enig geweld indrukt, beschadigt de structuur van dat weefsel. Zo kan je dus botten, spieren etc. kneuzen. In jouw geval is door mechanisch geweld (zware TV op je voet) zeker jouw voet gekneusd. Bij een contusio is er geen sprake van breuk of scheur. Het duurt gemiddeld 6 à 8 weken voor een kneuzing hersteld is. Kwam er direct na het geweld een flinke zwelling kan het ook zo zijn dat er bijv. een scheurtje (fissuurtje) in een spier zit en/of een fractuur (breuk) in een of meer middenvoetsbeentjes. Maak een afspraak met de huisarts en die verwijst je zo nodig door naar de röntgen om een foto te laten maken om een eventuele botbreuk uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er bestaat eigenlijk niet een heel duidelijke definitie van wanneer iets gekneusd is; het is meer een verzamelnaam.
Volgens de medische definitie (aldus coëllho) is een kneuzing (=contusie) "een verwonding ten gevolge van stomp geweld waarbij de huid intact blijft." Bij een kneuzing zijn de weke delen (eigenlijk alle structuren behalve de botten en eventueel tanden) beschadigd, maar de mate van beschadiging kan per keer en per afzonderlijke structuur verschillen.

In de praktijk wordt er meestal gesproken van een kneuzing als er sprake was van een stomp geweld waarbij een botbreuk is uitgesloten.

Of er iets in je voet gebroken is is op grond van je informatie niet te zeggen. Vaak is het op grond van wat simpel lichamelijk onderzoek wel uit te sluiten; als dat niet kan dan zal er een röntgenfoto van de voet gemaakt moeten worden om daar duidelijkheid over te krijgen. Of je huisarts het ook nodig vind om die foto te laten maken is weer een andere discussie. De behandeling voor een breuk in je voet of een kneuzing van je voet is in principe gelijk; puur medisch geredeneerd is het maken van de foto dan dus zinloos. Alleen in geval van een breuk in je grote teen is de behandeling wél verschillend; bij een verdenking daarop is de foto dus weer automatisch wel zinvol.

Al met al nogal wat overwegingen; het lijkt me verstandiger om dat met je huisarts te bespreken.

Maar zoals anderen ook al aangeven; voor mij als arts is de vraag waarom je knock-out ging veel belangrijker. Dat knock-out gaan is (ook als je de oorzaak goed kent) sowieso een reden om een arts te bezoeken. Die voet geneest wel weer, maar knock-out gaan kan onherstelbare schade aan je hersenen opleveren.