Herkennen vrouwen de overgang (goed) wanneer die (sterk) vervroegd is?

Normaal gesproken vindt de overgang plaats rond het 50e levensjaar van een vrouw. Dat kan natuurlijk wat eerder of later zijn.
Maar herkennen jonge vrouwen het ook als ze in een vervroegde overgang zijn? En zo ja, hoe? (zijn er meer (duidelijke) kenmerken dan opvliegers?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Nee, dat wordt lang niet altijd zo herkend.
Vaak merkt een vrouw pas iets als ze stopt met de pil omdat ze zwanger wil worden en er dan geen menstruatie meer komt. Opvliegers en andere overgangsklachten worden niet zo snel herkend omdat de vrouw nog niet de normale overgangsleeftijd bereikt heeft en zij er dus niet alert op is.
Het is een ander verhaal als het minder onverwachts komt, bijvoorbeeld wanneer moeder en/of oma ook vervroegd in de overgang raakten, of bijvoorbeeld na chemotherapie

Toegevoegd na 6 minuten:
Zie ook mijn aanvullingen bij opmerkingen:
vervroegde overgang kan worden vastgesteld door (onder andere) een test op hormoonconcentraties in het bloed.

Andere klachten dan opvliegers waar je last van kunt hebben zijn: spierpijn, hartkloppingen, hoofdpijn, duizeligheid of pijnlijke borsten.

Toegevoegd na 7 minuten:
en met 'Lang niet altijd zo herkend" in de eerste zin bedoel ik dat een vrouw dat lang niet altijd zelf zo herkend
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duidelijk. Dank je. En de eerste zin had ik al zo gelezen zoals je hem bedoelde.