Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Herkennen vrouwen de overgang (goed) wanneer die (sterk) vervroegd is?

Normaal gesproken vindt de overgang plaats rond het 50e levensjaar van een vrouw. Dat kan natuurlijk wat eerder of later zijn.
Maar herkennen jonge vrouwen het ook als ze in een vervroegde overgang zijn? En zo ja, hoe? (zijn er meer (duidelijke) kenmerken dan opvliegers?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, dat wordt lang niet altijd zo herkend.
Vaak merkt een vrouw pas iets als ze stopt met de pil omdat ze zwanger wil worden en er dan geen menstruatie meer komt. Opvliegers en andere overgangsklachten worden niet zo snel herkend omdat de vrouw nog niet de normale overgangsleeftijd bereikt heeft en zij er dus niet alert op is.
Het is een ander verhaal als het minder onverwachts komt, bijvoorbeeld wanneer moeder en/of oma ook vervroegd in de overgang raakten, of bijvoorbeeld na chemotherapie

Toegevoegd na 6 minuten:
Zie ook mijn aanvullingen bij opmerkingen:
vervroegde overgang kan worden vastgesteld door (onder andere) een test op hormoonconcentraties in het bloed.

Andere klachten dan opvliegers waar je last van kunt hebben zijn: spierpijn, hartkloppingen, hoofdpijn, duizeligheid of pijnlijke borsten.

Toegevoegd na 7 minuten:
en met 'Lang niet altijd zo herkend" in de eerste zin bedoel ik dat een vrouw dat lang niet altijd zelf zo herkend
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duidelijk. Dank je. En de eerste zin had ik al zo gelezen zoals je hem bedoelde.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding